اعتراض شورای ملی ایران به وزارتخارجه آمریکا
به روز شده در      جمعه 26 خرداد 1396     -   Friday June 16 2017

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد که ریاست آنرا شاهزاده رضا پهلوی عهده دار است، طی نامه ای خطاب به رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، از او خواسته است تا در اشاره به خلیج فارس از نام درست و صحیح آن استفاده کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

آقای تیلرسون در یک سخنرانی تلویزیونی با موضوع خاورمیانه که روز نهم ماه ژوئن ایراد کرده بود گفت: «اوضاع در خلیج عربی طی روزهای گذشته برای ایالات متحده، منطقه و بسیاری از مردم که مستقیما از آن تاثیر می‌پذیرند، دردسر ساز شده است.»

شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد در پاریس مستقر است، یکی از سازمان های فعال اپوزیسیون علیه دولت ایران محسوب می‌شود، خواستار برقراری دولتی سکولار و دموکراتیک در ایران است.

شورای ملی ایران طی نامه ای به آقای تیلرسون یادآور شده است که سازمان ملل بارها طی بیانیه های رسمی، قطعنامه های قانونی، متمم ها، و در انتشار نقشه های جغرافیایی رسمی، تأیید کرده که نام رسمی آن بخش از آب «خلیج فارس» است.

در این نامه  آمده است: این نام سه هزار ساله (خلیج فارس) یک میراث جهانی است که در ایران ریشه دارد، میراثی که متعلق به تمام کشورهای جامعه جهانی است. خلیج فارس که نامی باستانی و منحصر به فرد است، چه به لحاظ تاریخی و چه به لحاظ زبانی، آزمایش زمان را پشت سر گذاشته است.

همچنین اضافه شده:‌«از سلسه های امپراطوری ایران باستان گرفته تا اسکندر مقدونی، از حکومت اسلامی سلفی تا هولاکوخان مغول، همچنین در استعمار خلیج فارس از سوی انگلیسی ها و پرتغالی ها، و در بیش از سه هزار نقشه رسمی جهان، آن بخش از آب، بدون شبهه، خلیج فارس خوانده شده است.»

در ادامه این نامه خطاب به وزیر خارجه آمریکا آمده: «شورای ملی ایران خواستار این است که به جنابعالی و دولت آمریکا یادآور شود تا به مقررات نامگذاری که از سوی جامعه بین المللی تعیین شده، احترام بگذارید. این شورا بویژه و با کمال احترام خواستار صدور یک اصلاحیه و به کارگیری نام رسمی آن (خلیج فارس) در تمام مکالمات و بیانیه های آینده است، تا به این ترتیب ضمن احترام به قوانین و رسوم بین المللی که همه آنرا پذیرفته اند، در راستای حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت فرهنگی مردم ایران باشد.»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©