گزارش سالانه وزارتخارجه آمریکا: از قتل شهروندان بهایی تا پناهندگی حامیان محمدعلی طاهری
به روز شده در      چهارشنبه 25 مرداد 1396     -   Wednesday August 16 2017

وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه تازه خود را درباره وضعیت آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که در آن از تداوم نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در برخی کشورها از جمله ایران انتقاد شده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در بخشی از گزارش سالانه وزارت امور خارجه که در تاریخ 15 آگوست 2017 و ناظر به رویدادهای سال گذشته میلادی منتشر شده است، آمده است: حکومت ایران به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، مسیحیان، مسلمانان سنی و سایر اقلیت‌های مذهبی ادامه داده و فعالیت قانونی محافل مسیحی را با هدف جلوگیری از گرویدن شهروندان ایرانی به این دین به شدت کنترل و یا ممنوع کرده است.
این گزارش همچنین با اشاره به حملات نیروهای امنیتی به اماکن دینی مسلمانان سنی و جلوگیری از ساخت مراکز دینی جدید آنها تصریح کرده است: «حکومت ایران به کاربرد مضامین ضد یهودی و ضد بهایی در بیانیه‌های رسمی خود ادامه می‌دهد و انکار هولوکاست را ترویج می کند. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ادارات و مقامات دولتی از استخدام بهائیان جلوگیری کرده و فعالیت اقتصادی آنها را محدود کرده و آنان را وادار می‌کنند تا مغازه‌های خود را تعطیل کنند.»
گزارش جدید وزرات خارجه همچنین به ماجرای قتل فرهنگ امیری از بهاییان ایرانی در ابتدای پاییز سال گذشته در شهر یزد اشاره شده است.
وزارت خارجه آمریکا گفته است: مردی که روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ یک بهایی را به ضرب چاقو کشت به پلیس گفت این کار را به خاطر اعتقادات دینی قربانی انجام داده است، به گفته منابع متعدد از مجازات در امان مانده است.
این گزارش همچنین با اشاره به حملات روحانیون و امامان جمعه علیه دراویش تصریح کرده است: پیروان یارسان می‌گویند که تبعیض و آزار آنها ادامه دارد. بهائیان هم می‌گویند این اقلیت و کسانی که از حقوق آنها دفاع می‌کنند هدف حملات خشونت آمیز و فشارهای اجتماعی قرار می‌گیرند.
وزارت خارجه آمریکا همچنین در این گزارش به تداوم فشار و بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب حقوق مذهبی و تبعض علیه اهل سنت به ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان اشاره کرده است.
فراز مهمی از گزارش وزارت امور خارجه به وضعیت محمد علی طاهری بنیانگذار حلقه عرفان و پیروان این گروه در ایران اشاره دارد و با تایید اخبار مربوط به اعتصاب غذاهای طولانی مدت محمدعلی طاهری از وخامت حال این زندانی عقیدتی و انتقال مکرر او در حالت بی هوشی به بیمارستان و نقض حقوق اولیه وی خبر داده و می افزاید: فشارها به پیروان و شاگردان آقای طاهری نیز افزایش یافته و هوارادان او با توسل به ضرب و شتم با باتوم و استفاده از گاز اشک‌آور از مقابل بیمارستانی در تهران متفرق شده‌اند و دست کم 15‌تن از شاگردان وی بازداشت شده اند. 
این گزارش برای نمونه جاری، به گزارش IHCRI  از وضعیت سارا ساعی از حامیان محمدعلی طاهری اشاره مستقیم دارد که در ایران بازداشت شده، محاکمه گردیده و مجبور به مهاجرت از ایران و پناهندگی در بریتانیا شده است.
در این گزارش با استناد به آمار مرکز اسناد حقوق بشر ایران آمده است: در پایان سال ۲۰۱۶ حداقل ۱۱۵ سنی، ۸۰ بهایی، ۲۶ نفر که به مسیحیت گرویده اند، ۱۸ درویش و ۱۰ یارسانی به خاطر تعلق به اقلیت های مذهبی و یا فعالیت در این زمینه ها در زندان بودند.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©