شاهرخ حاتمی عکاس و روزنامه نگار مشهور ایرانی‌تبار درگذشت
به روز شده در      یکشنبه 5 آذر 1396     -   Sunday November 26 2017

«شاهرخ حاتمی» عکاس و روزنامه نگار مشهور ایران که عکس های او از رویدادهای روزهای ابتدایی انقلاب ۱۹۷۹ برای نشریات هنوز در خاطره هاست، در سن ۸۹ سالگی در فرانسه درگذشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فرانسین کارپون» همسر زنده یاد شاهرخ حاتمی اعلام کرد، وی پس از مبارزه با بیماری نارسایی ریوی در شهر اوسی لو شاتو واقع در شمال فرانسه، چشم از جهان فرو بست.

مرحوم شاهرخ حاتمی به سال ۱۹۲۸ در تهران متولد و در موسم جوانی بعنوان خبرنگار روزنامه مشغول به کار شد.او طی هفتاد سال فعالیت روزنامه نگاری و عکاس خبری، وقایع مهم و تاریخی کشور خود، ایران، را برای افکار عمومی ثبت کرد.

از مهم ترین آثار وی می توان از عکس های خبری گرفته شده توسط ایشان در ماجرای کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ (۱۹۵۳) که موجب سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران شد، نام برد. یک ربع قرن بعد یعنی در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) تصاویر خبری روزهای ابتدایی انقلاب در ایران توسط شاهرخ حاتمی گرفته شد که بر روی جلد بسیاری از نشریات آن زمان ایران و جهان نقش بست. هنگامی که مرحوم حاتمی در هواپیما بود و از وطن خارج می شد، روح الله خمینی در حال بازگشت به ایران و آماده برای شروع حکومتش بود.

فعالیت های بین المللی شاهرخ حاتمی از اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. وی بعنوان عکاس-خبرنگار برای مجله مشهور لایف کار کرد. او از افراد و گروه های مشهور هنریعکاسی کرده است، از جمله گروه معروف موسیقی بیتلز و هنرپیشه های مشهوری مانند بریژیت باردو، الیزابت تیلور و اورسولا اندرس. آقای حاتمی عکاس شخصی و دوست نزدیک «شارون تیت» بازیگر معروف و همسر «رومن پولانسکی» بود. یکی از مهم ترین کارهای زنده یاد حاتمی، دوستی و همکاری نزدیک بعنوان عکاس حرفه ای با «کوکو شنل» طراح شهیر مد و لباس فرانسوی بود که بارها در دهه ۱۹۶۰ از نمایشگاه و مدل های او تصویربرداری کرد.

شاهرخ حاتمی همچنین بعنوان عکاس-خبرنگار ویژه مجله های هنری سینمایی، فیلم های معروفی از وودی آلن (What’s New Pussycat?)، ژان لوک گودارد (LeMepris)و فرانسوا تروفو (۴۵۱ فارنهایت) را تصویربرداری کرده است.

شادروان حاتمی در زمینه عکاسی از وقایع بزرگ و شخصیت های سیاسی بین المللی نیز فعال بود. عکس هایی از گشایش کانال سوئز و عکاسی از رهبرانی همچون جمال عبدالناصر، انور سادات (مصر) و شاه حسین (اردن) در خاورمیانه نیز از فعالیت های به یاد ماندنی وی بود.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©