متن کامل گفتگوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برنامه face the nation تلویزیون سی بی اس - 30 سپتامبر 2018 و پاسخ های ایرانشهر به برخی نکات
به روز شده در      یکشنبه 8 مهر 1397     -   Sunday September 30 2018

جان دیکرسون: در زمانی که این هفته واشینگتن اسیر استماع دادرسی کاوانا بود، در نیویورک نمایش متفاوت دیگری در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جریان بود. ما با وزیر امور خارجه ایران(جمهوری اسلامی ایران) در باره روابط ایران و آمریکا گفتگو کردیم که چگونه روابط ایران و آمریکا از حالت بد به بدتر تغییر کرده از زمانی که پرزیدنت ترامپ از توافق هسته ای خارج شده است. هنگامی که مارگرت برنن ابتدای امسال با ظریف پیش از این که خروج آمریکا اتفاق بیفتد گفتگو کرد ظریف پیشنهاد کرده بود که اگر آقای ترامپ از توافق خارج شود ایران امکان دارد با سرعت بیشتری برنامه هسته ای خود را ادامه دهد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
 بخش نخست 
ظریف: هنوز، بلی ، آن هنوز یک امکان است.
جان دیکرسون : لکن هنوز اتفاق نیفتاده است؟
ظریف: اتفاق نیفتاده است چرا که اروپایی ها با ما کار می کنند تا ایران از مواهب توافق اتمی برخوردار شود. و ما با اروپایی ها کار می کنیم. ما پیشرفت های  خوبی داشته ایم.
جان دیکرسون: اجازه می خواهم مطمئن شوم پس از خروج پرزیدنت ترامپ از برجام، ایران هیچ کار اضافی برای راه انداختن مجدد برنامه اتمی نکرده است؟
ظریف: ما کاری نکرده ایم.
جان دیکرسون: آمریکا کشورهای اروپایی را تهدید می کند که اگر شما به بیزینس کردن با ایران ادامه دهید شما نمی توانید با آمریکا بیزینس کنید. آیا واقعا» آنها(اروپایی ها) می توانند روابط خود را با ایران با چنین فشاری که از آمریکا به آنها وارد می شود حفظ کنند؟
ظریف: آمریکا از کشورها می خواهد که قانون بین المللی را نقض کنند. و به کشورها و شرکت ها می گویند که اگر آنها قانون را رعایت کنند آنها تنبیه خواهند شد. این احتمالا» بی سابقه است. مانند آن است که یک قلدری به دفتر کلانتری شهر برود و به آنها بگوید که اگر شما تلاش کنید که از مردم سرقت نشود شما تنبیه خواهید شد.
جان دیکرسون: شما فکر می کنید که پرزیدنت ترامپ یک قلدر است؟
ظریف: خوب، فکر می کنم رفتار یکی است. مشکل این است که آمریکا مردم را به بی قانونی عمل کردن تشویق می کند. فکر نمی کنم این بتواند ادامه داشته باشد. این سیاست واکنش منفی ببار می اورد. جامعه بین المللی نمی پذیرد که یک شخصی بیاید و فقط دستور بدهد. ما به کار با اروپایی ها ادامه می دهیم. مسلما» بعضی از شرکت های اروپایی به خاطر ترس از مجازات امریکا از ایران، خارج شده اند.
جان دیکرسون: آنها به شما چگونه اعتمادی داده اند که تحت این فشار با ایران بمانند؟
ظریف: واکنش شفاهی آنها مثبت بوده است. اکنون باید آن را در عمل ببینیم. و آنها به ما قول داده اند که پیش ازآن که دسته دوم تحریم ها آغاز شود آنها چیزی را ارائه می دهند که پاسخگوی مشکل باشد. ما خواهیم دید.
بخش دوم 
جان دیکرسون: مجددا» به face the nation خوش آمدید. ما گفتگوی خود را با وزیر امور خارجه ایران( جمهوری اسلامی ایران) و بدتر شدن روابط ایران و آمریکا را ادامه می دهیم 
ظریف: امروز او (ترامپ)  می گوید می خواهد با پرزیدنت روحانی گفتگو کند. فردا او می گوید که پرزیدنت روحانی یک دیکتاتور فاسد است. 
جان دیکرسون: آیا آنها هرگز با یکدیگر گفتگو خواهند کرد؟
ظریف: سپس او می گوید که او مرد دوست داشتنی است. بعد می گوید که ما درخواست گفتگو کرده ایم و او گفته است که آمادگی گفتگو را ندارد. بنابراین بگذارید جدی باشیم.
جان دیکرسون: خوب باشه. شما ببینید با کره شمالی چه اتفاقی افتاد. او(ترامپ) مطالب بسیار زشتی را به کار برد و اکنون می بینیم که گفتگوها وجود دارند.
ظریف: لکن وجود ندارند. هیچ نتیجه ای در بر نداشته است. به قول معروف فقط موقعیتی است برای عکس برداشتن.
جان دیکرسون: آیا شما هیچ شانسی در این زمینه می بینید؟
ظریف: خیر
جان دیکرسون: روحانی و پرزیدنت ترامپ 
خیر، تا زمانی که او تصمیم بگیرد. نخست آن که پرزیدنت ترامپ(هنوز)  تصمیم نگرفته است که می خواهد ملاقات  بکند، می خواهد  ملاقات نکند؛ آیا روحانی مرد دوست داشتنی است؟ ، هریک از این ها باشد ولی آمریکا باید نشان دهد که   طرفی مورد وثوق و احترام در معامله است. معامله بر اساس احترام است. معامله بر این اساس است که از طرف مقابل انتظار می رود که تصمیم هایی را که گرفته شده اجابت کند.
جان دیکرسون: نظرتان در مورد وزیر امور خارجه، مایک پمپئو چیست؟
ظریف: من باید چه نظری داشته باشم.؟ او همه اقدامات اشتباه را علیه ایران انجام داده است. و من بر این باورم او اشتباهات بزرگی را در مورد منطقه مرتکب شده است. من جدا» بر این باورم که آمریکا نیاز دارد که سیاست های خودش را در منطقه بازنگری کند.
جان دیکرسون: پرزیدنت ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بارها ایران را در اظهاراتش هدف قرار داد.
ظریف: من فکر می کنم این نشانه قدرت نیست(که) او همه آن بیانات را اظهار کرد. او یک نشست شورای امنیت را برای  شرمنده کردن ایران اختصاص داد ولی دست آخر 14 عضو از پانزده عضو شورا تصمیم او دال بر خروج از توافق جامع هسته ای را مایه شرم دانشتند. بنابراین متاسفانه آمریکا منزوی شدن خود را در جهان مدیریت کرد.
جان دیکرسون: پرزیدنت روحانی گفت که پرزیدنت ترامپ تمایل دارد که با سرشت نازی ها شباهت داشته باشد. آن به چه معنی بود؟
ظریف: خوب منظور من این است ، تمایلات جنون آمیزی که ایشان از خود بروز داد، دیوار(مقصود ساختن دیوار سرتاسری در مرز بین آمریکا و مکزیک است)، ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا، ممنوع کردن  مسافرت ایرانیان  به آمریکا. همه این ها یادآور طرز تفکر ایشان است.  
جان دیکرسون: وزیر امور خارجه مایک پمپئو در گفتگو با نورا اودانل قویا» به آن پاسخ داد.
ظریف: او همیشه قویا» سخن می گوید اما قوی سخن گفتن به معنای  منطقی سخن گفتن نیست. 
جان دیکرسون: او گفت « برای کشوری ( جمهوری اسلامی ایران) که هولوکاست را انکار می کند و اسراییل را تهدید می کند مقایسه آمریکا یا رهبرانش با نازی ها یکی از آن بیشترین هتک حرمت هایی   است که تاکنون شنیده ام.
ظریف: هم چنان که گفتم؛ قوی سخن گفتن به معنای منطقی سخن گفتن نیست. ایران به صورت آشکار اظهار کرده است، ما کشتن افراد بی گناه را نمی پذیریم  و مهم نیست در چه تعداد و توسط چه کسی؟
جان دیکرسون: آیا شما اکنون در مورد هولوکاست سخن می گویید؟
ظریف: البته
جان دیکرسون: بلی. و هولوکاست اتفاق افتاد
ظریف: البته، اتفاق افتاد
جان دیکرسون: و 6 میلیون یهودی کشته شدند؟
ظریف: اتفاق افتاد. و تعداد زیادی از آدم ها هلاک شدند. یک تعداد بی شمار آدمهای بی گناه هلاک شدند. ولی این توجیه نمی کند که دیگران را از وطنشان محروم کنند. این توجیه نمی کند که در محل زندگی دیگران خانه سازی کنند. توجیه نمی کند که به صورت عمده به حقوق فلسطینیان تجاوز شود. هولوکاست را نمی توان توجیهی برای سیاست آپارتاید در فلسطین به کار برد.
 
جان دیکرسون: شما در مورد لزوم احترام متقابل درباره مذاکراتی که اگر قرار باشد دوباره بین آمریکا و ایران صورت بگیرد  سخن گفتید. زمانی که پرزیدنت روحانی می گوید پرزیدنت ترامپ تمایلات نازیستی دارد که  مسئول کشتن بسیاری یهودیان بی گناه بود چطور می توانید از احترام متقابل بگویید؟
ظریف: اگر شما فقط اهانتهایی  که پرزیدنت ترامپ علیه ایران به کار برده است.  آن چه که پرزیدنت روحانی گفته است به هیچ وجه به کاری که او با ما کرده است قابل مقایسه نیست. حتی در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
جان دیکرسون: حتی زمانی که او را با تشکیلاتی که 6 میلیون یهودی بی گناه را کشته است مقایسه می کند؟
ظریف: خوب ، خوب او ( ترامپ) کسی است که کودکان را از مادرانشان جدا می کند.
جان دیکرسون: ولی این به معنای کشتن 6 میلیون بدلیل مذهبشان نیست.
ظریف: او(روحانی) ترامپ را این چنین خطاب نکرد بلکه رفتار او را نمایش دهنده این نوع رویکرد دانست.
جان دیکرسون: ما، در آمریکا، به کار بردن عبارت نازی در این جا را  مفهومی مبهم و گمراه کننده می دانیم( به عبارتی آن را خلط مبحث می دانیم) 
ظریف: خوب، ما بر این باوریم که باید از این ذهنیت جلوگیری کرد. این یک رویکرد است. ببینید ، ایرانیان در شمار زیادی در یازدهم سپتامبر 2001 با شمع های روشن برای آمریکاییان درگذشته سوکواری کردند. همان ایرانیان نمی توانند به آمریکا برای دیدار کودکان و نواده هایشان بیایند. ما با واکنش  منفی از دولت امریکا  مواجه شدیم. دولت فعلی آمریکا بدون دلیل یک توافق که سالها روی آن کار شده بود را نابود کرد. بنابراین این ما هستیم که باید شکایت داشته باشیم. پرزیدنت ترامپ بیانیه هایی از تلویزیون پخش نمود که به ایرانیان توهین کرده است. او همه مردم ایران را یک ملت تروریست خواند. او ما را یک ملت یاغی خطاب کرد. شما نمی توانید به آرامی  به آن واکنش نشان دهید.
جان دیکرسون: بسیار خوب جناب وزیر امور خارجه ؛ بسیار سپاسگزارم.
ظریف:  با شما گفتگو کردن خوب است. 
 
پاسخ به اظهارات محمد جواد ظریف:
ظریف: « جامعه بین المللی نمی پذیرد که یک شخصی بیاید و فقط دستور بدهد»
ایرانشهر:  جامعه ایران چطور که خامنه ای بیاید و فقط دستور بدهد.
ظریف: «من جدا» بر این باورم که آمریکا نیاز دارد که سیاست های خودش را در منطقه بازنگری کند.» 
ایرانشهر: جمهوری اسلامی چطور،  که بر خلاف خواست ملت ایران سیاستهای تجاوزکارانه خود را در منطقه ادامه می دهد.
ظریف: «بنابراین متاسفانه آمریکا منزوی شدن خود را در جهان مدیریت کرد.» 
ایرانشهر: جمهوری اسلامی چطور ؟ که هر بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خاطر نقض حقوق بشر ملت ایران محکوم می شود و هر سال به تعداد کشورهای مخالف سیاست های ضد بشری جمهوری اسلامی در مجمع افزوده می شود.
ظریف: « هولوکاست را در این گفتگو منکر نشده است»
ایرانشهر: در عمل در ایران تاکنون از زمان بر سر کارآمدن جمهوری اسلامی ایران یک کتاب در عدم انکار هولوکاست یا حتی دفاع از اتفاق افتادن هولوکاست منتشر نشده است.
ظریف: «ممنوع کردن  مسافرت ایرانیان  به آمریکا» 
ایرانشهر: ممنوع شدن ورود ایرانیان منتقد جمهوری اسلامی ایران به میهن خودشان را آقای ظریف چگونه توجیه می کند؟
ظریف: «ما کشتن افراد بی گناه را نمی پذیریم  و مهم نیست در چه تعداد و توسط چه کسی؟» 
ایرانشهر: کشتار دگراندیشان ایران از آغاز حکومت جمهوری اسلامی ایران تا کنون بویژه کشتار 67 را آقای ظریف چگونه توجیه می کند؟
ظریف: او ( ترامپ) کسی است که کودکان را از مادرانشان جدا می کند.  
ایرانشهر: نه این که حکومت جمهوری اسلامی ایران فرزند خانم زاغری شهروند ایرانی انگلیسی از مادرش را جدا نکرد ه اند.
ظریف: «ایرانیان در شمار زیادی در یازدهم سپتامبر 2001 با شمع های روشن برای آمریکاییان درگذشته سوکواری کردند»
ایرانشهر: این یک حرکت خودجوش از ملت ایران بود که جمهوری اسلامی به حساب خودش می گذارد ولی هم زمان آقای ظریف فراموش می کند که در کلیه نمازهای جمعه و کلیه گرد هم ایی های حکومتی در 40 سال گذشته آوای «مرگ بر آمریکا» سر دادن جزو افتخارات این حکومت اراذل و اوباش است.
 ظریف: او همه مردم ایران را یک ملت تروریست خواند
ایرانشهر: در همه احوال دولتهای متاخر در آمریکا حساب مردم ایران و دولت جمهوری اسلامی را از یکدیگر جدا کرده اند و اگر هم بعضی مواقع به طور کلی گفته شده است کاملا مشخص است که منظور گوینده دولت جمهوری اسلامی بوده است. این حکومت جمهوری اسلامی و سردمداران آن هستند که دولت جنایتکار خود را با ملت ایران یکی می کنند تا خود را مظلوم نشان دهند.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©