کودک شش ساله پاکستانی، قربانی قاچاق مرزی ایران- پاکستان
به روز شده در      جمعه 2 فروردین 1398     -   Friday March 22 2019

آخرین مرتبه ای که خانواده فرشته ، فرزندشان را دیدند شش سال داشت. او در بعدازظهر یکی از روزهای تابستان با بچه های محله شان در کوچه بازی می کرد. فیلمی در ماه دسامبر در پاکستان منتشر شد که نشان می داد گروهی در ایران هفت کودک را از داخل یک تانکر خالی نفت بیرون کشیدند.مقامات مسئول می گویند که این کودکان درمرز ایران- پاکستان قاچاق شده اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

 

پدر فرشته در تماس تلفنی با خبرگزاری میدل ایست گفت "من این فیلم را چندین بار تماشا کردم و برای خانواده ام به اشتراک گذاشتم زیرا می خواستم مطمئن شوم که آیا او دختر کوچک ماست یا خیر. 

قاچاق در مرز ایران-پاکستان سالهاست که تبدیل به یک فعالیت سودآور شده است . مخصوصا برای دلالان سوخت غیرقانونی- هم در ایران و هم در پاکستان - زیرا قیمت سوخت در ایران ارزان است و از طرف دیگر بدلیل کمبود سوخت در پاکستان، پول خوبی نصیب دلالان می شود.

با آخرین دور تحریم های ایالات متحده، تجارت غیرقانونی مجددا رونق یافته است. کارشناسان می گویند : قاچاق مواد مخدر و اسلحه در پی آن قاچاق انسان نیز درمرز ایران و پاکستان افزایش یافته است .

هالی داگرس، یکی از همکاران در شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن می گوید: درچندماه گذشته از زمان سقوط ارزش ریال، فساد در ایران افزایش یافته است و مردم بدنبال راهی برای تأمین مواد غذایی خانواده شان می باشند.

قاچاقچیان با استفاده از وسایل نقلیه بدون پلاک ایرانی، در هر دو طرف مرز تا 40 گالن نفت را قاچاق می کنند و برای جلوگیری از توقیف آن سریعا به مخازن بزرگ منتقل می نمایند.

بسیاری از قاچاقچیان، بلوچ هستند که در ایران، پاکستان وافغانستان زندگی می کنند. آنها به زبان بلوچی صحبت می کنند. حتی گاهی اوقات برای حفظ تجارت مرزی، پیوندهای خانوادگی نیز برقرار می کنند.

قاچاقچیان به مأموران محلی ایرانی و پاکستانی مستقر در مراکز بازرسی که با فاصله 5 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند، به طور جداگانه رشوه می دهند. همانطور که این تجارت  غیرقانونی ادامه می یابد، قاچاقچیان نیز ثروتمندتر می شوند.

در جستجوی فرشته

پدر فرشته  برای یافتن فرزندش همچنان در پی گرفتن پاسپورت به ایران است. او می گوید: من این مسئله را با پلیس درمیان گذاشته ام ولی لازم است که با مقامات مسئول در اسلام آباد نیز صحبت کنم شاید سرنخی پیدا شود ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده ام.

براساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2018، پاکستان طی سال ها محل ترانزیت قاچاق انسان بوده است . سوابق نشان می دهد که کودکان از طریق این کشوربه ایران منتقل می شوند و از آنها به عنوان کارگر استفاده می کنند.

شاهنام خان، مشاور رسانه ای سازمان بین المللی حقوق بشر پاکستان اظهار می کند: در واقع یک مافیای آدم  ربایی در منطقه «مردان » محلی که فرشته مفقود شده است ، وجود دارد. وی همچنین می گوید: جزئیات در مورد این پرونده مبهم است. وی اضافه می کند: تماس تلفنی از یکی از مقامات وزارت امور خارجه پاکستان دریافت کرده  که به وی گفته است کودکان مشاهده شده در فیلم مذکور، افغانی بوده اند که با پدرشان مسافرت کرده اند و آنها را داخل یک تانکر قرار داده است.

دولت ایران همچنین گفته است که کودکان در این فیلم اهل افغانستان بوده اند، نه پاکستان.

شاهنام خان می گوید: "من می توانم درک کنم که چرا خانواده ها از پاسخ دولت ناراضی هستند زیرا آنها رسما شناسایی نشده اند.."

بنابراين بلال پدر فرشته همچنان به دنبال این است که خود را به ایران برساند تا بتواند این مسئله را پیگیری نماید. زیرا هرچه مسئله قاچاق گسترده تر می شود، کودکان بیشتری نیز قاچاق می شوند.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©