مواضع متناقض رهبر جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین
به روز شده در      پنجشنبه 30 تیر 1401     -   Thursday July 21 2022

رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین، جنگ جاری در اوکراین را نشانه «ابتکار عمل» و «پیشدستی درست» روسیه توصیف کرد و پوتین را بابت «ابتکار عملش» در شروع این جنگ ستود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

خامنه ای در این دیدار در خصوص جنگ اوکراین گفت: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

او دوباره ناتو را «موجودی خطرناک» و مسبب جنگ جاری توصیف کرد و گفت اگر در اوکراین جلوی ناتو گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران اولین موضع‌گیری خود در مورد جنگ اوکراین را پنج روز پس از شروع این جنگ، در سخنرانی روز ۱۰ اسفند بیان کرد. او در این سخنرانی بدون آن که حتی یک بار نامی از روسیه ببرد، کمی به طور کلی در مذمت جنگ گفت، ولی ۲۰ بار نام آمریکا را تکرار کرد و همه تقصیر جنگ را به گردن واشینگتن و ناتو انداخت.

بعدتر خامنه‌ای در ادامه مواضع سابقش مبنی بر اینکه غرب در حال تضعیف و افول است و جمهوری اسلامی در حال ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان یکی از جایگزین‌های آن است، جنگ اوکراین را هم از مسیرهای ورود به این نظم نوین جهانی توصیف کرد و با خشنودی تلویحی نسبت به آن، از لزوم آماده‌شدن جمهوری اسلامی برای جاگیری درست در این نظم سخن گفت.

در واقع جهت‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی در بسیاری از موارد نه مبتنی بر رعایت مصالح و منافع ملی ایران که در خدمت درک و دریافتی ایدئولوژیک، ضدملی و در راستای غرب‌ستیزی و توهماتی معطوف به اضمحلال و افول تمدن غرب و از بین بردن اسرائیل است

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©