محمد امینی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران درگذشت
به روز شده در      دوشنبه 25 مهر 1401     -   Monday October 17 2022

محمد امینی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران روز یکشنبه 16 اکتبر 2022 ساعت حدود یک بعدازظهر به وقت محلی در اورنج کانتی - ایالت کالیفرنیا درگذشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
 محمد امینی پیش از آن که واکسن ها به بازار بیایند مبتلا به کرونا شد و هر چند به موقع مورد معالجه قرار گرفت ولی هرگز به حالت عادی سلامتی بازنگشت.
محمد امینی پسر نصرت الله امینی شهردار سابق تهران در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و هم چنین وکیل شخصی دکتر مصدق بود. محمد امینی تحصیلات خود را در دبیرستان البرز تهران در سال ۱۳۴۸ خورشیدی به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به امریکا آمد.
او  پیش از انقلاب ۵۷ یکی از فعالان به نام کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی در امریکا بود. محمد امینی در اوایل دهه ۸۰ میلادی انتشارات ایرانزمین را در کالیفرنیا بنیاد نهاد که یک دهه فعال بود و کتابهای متعددی را به زبان فارسی منتشر نمود. از سال ۲۰۱۱ همکاری خود را با شرکت کتاب با بازبینی و ویراستاری کتاب « شیعیگری» احمد کسروی آغاز نمود و سه جلد کتاب دیگر نیز در پی آن منتشر شد. کتاب های «صوفیگری » احمد کسروی و «زندگی و زمانه»احمد کسروی و هم چنین کتاب «سوداگری با تاریخ ، پاسخی به آسیب شناسی یک شکست علی میرفطروس» حاصل این همکاری بود.
محمد امینی برای پیش برد آرا و اندیشه های سکولار و هم چنین دیدگاه‌های تاریخی خود سمینارها و سخنرانی های متعددی در اقصی نقاط اروپا، کانادا و امریکا برگزار می کرد.او هم چنین یک برنامه تلویزونی در درازای سالیان با عنوان « یک کلمه» در تلویزیون اندیشه داشت که در آن به بررسی مسائل سیاسی روز و تاریخ ایران می پرداخت.
با شیوع کرونا که مسافرتها لغو شد ، شرکت کتاب برنامه ای را در زوم برای ایشان تدارک دید با عنوان «تاریخ ایران، از انقلاب مشروطه تا ولایت فقیه» که بسیار مورد استقبال هم میهنان قرارگرفت و در ادامه دوران کرونا محمد امینی برنامه ای نیز در کلاب هاوس در مورد تاریخ ایران برگزار می کرد که در چند ماه گذشته به دلیل وخامت حال مزاجی اش، آن نیز قطع شد. محمد امینی طی گفتگوهایش با بیژن خلیلی مدیر شرکت کتاب قرار بود چهار کتاب دیگر را برای انتشار آماده کند.
 
۱- سوداگری با تاریخ - جلد دوم
۲- بهائیگری - احمد کسروی ، نقد و بررسی 
۳- رساله دلگشا عبید زاکانی بدون سانسور به همراه تصویرهایی که شادروان محصص در این رابطه کشیده بود و به محمد امینی سپرده بود.
۴- تاریخ زبان فارسی
 
در دوران بیماری محمد امینی قرار بود کتابها از کامپیوتر ایشان استخراج و برای انتشار در اختیار ناشر قرار گیرد که متاسفانه با درگذشت ایشان ، این امر به تعویق می افتد. 
یاد این پژوهشگر تاریخ ایران بخیر   
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©