علم و تكنولوژى …. چاقوى دو لبه؟!
به روز شده در      سه شنبه 3 مهر 1403     -   Tuesday September 24 2024

اين هفته جهان با نوع جديدى از فوائد تكنولوژى و دستگاههاى ارتباطى روبرو شد و در يك لحظه بيش از سه هزار دستگاه پيجر، بيسيم و لپ تاپ در دست صاحبان ناخلفش در لبنان منفجر شد و آسيب فراوانى به اعضاى حزب الله و كادر نظامى آن وارد كرد و باعث كشته شدن دهها چريك و مجروح شدن بيش از هزار نفر از جمله سفير جمهورى اسلامى! در لبنان شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
سالها قبل دو نكته بسيار اساسى و كليدى را در مورد استفاده  نامشروع از علم و دانش در مناقشات سياسى و بين المللى و جنگ بين كشورها بيان كردم و نوشتم.
نكته اوّل آنكه علم و دانش درست مثل يك چاقو مى ماند و همانطور كه در دست يك جراح مى تواند باعث نجات بيمارى شود بر عكس در دست يك جنايتكار بيرحم باعث قتل و جراحات بسيارى خواهد شد. نمونه بارز آن  شناخت و استفاده از تشعشعات اتمى از عناصر غنى شده در مصارف پزشكى براى تشخيص و مداواى بسيارى از بيماريها بخصوص سرطان است و از طرف ديگر  تشعشعات همان عناصر در دُز بالاتر مى تواند باعث سرطان شود و در مراحل بالاى ٩٠٪؜ يك بمب اتمى با ظرفيت نيم كيلو اورانيوم غنى شده، قادر است كه شهر بزرگى مثل هيروشيما و يا ناكازاكى را با خاك يكسان و باعث كشته  و مجروح شدن صدها هزار نفر شود.
نكته دوّم آنكه  وقتى فرد يا كشورى بطور نامشروع و غير متعارف از علم و دانش و يا يك اختراع استفاده مى كند بقول بچّه هاى محل خودش سر شوخى را باز كرده و به طرف مقابل اين شانس و اجازه را مى دهد كه او هم از همان وسايل به هر صورت كه صلاح مى داند استفاده كند. مثلاً مطابق قانون و عرف بين المللى اگر كسى با چاقو يا اسلحه به شما حمله كرد  شما مى توانيد از خود دفاع و با استفاده از همان نوع سلاح، طرف را خنثى كنيد و هيچ دادگاهى هم در جهان  حتّى اگر چاقوى بزرگتر يا اسلحه قويتر استفاده كنيد شما را محكوم نخواهد كرد.
 
در مورد تكنولوژى جديد قرن بيستم يعنى كامپيوتر نوشتم كه يك جهان سوّمى نمى تواند با خريد يك يا صدها دستگاه لپ تاپ يا تلفن همراه  به جنگ سازندگان اين وسايل برود شما هر چقدر هم در استفاده از كامپيوتر پيشرفت كنيد هرگز قادر نخواهيد بود كه شركت مايكروسافت را شكست دهيد چرا كه بعد از سالها استفاده از آن وسايل و شناخت رموز آن تازه به دانشى دست پيدا كرده ايد كه آنها پنجاه سال قبل از آن استفاده كرده اند و بقول معروف در انجام آن فن استادند.
 
پيجر ها در دهه هشتاد و نود ميلادى راه خود را به بازارهاى جهان باز كرد و در سالهاى اوّل فقط مورد استفاده پزشكان و پرستاران و يا كسانى كه كشيك بودند قرار مى گرفت و آنها را به كار فرا مى خواند يا واكى تاكى فقط در ارتش و پليس و يا در محل هائى كه خط تلفن وجود نداشت جهت ارتباط بين افراد مورد استفاده قرار مى گرفت امّا درست مثل همان چاقو وقتى در دست نا اهل افتاد، باعث ضرر و زيان بسيارى شد بعنوان مثال تمام قاچاقچيان و فروشندگان مواد مخدر در دهه هشتاد و نود از پيجر استفاده مى كردند و با دريافت يك پيام مواد را به خريدار و مشترى خود مى رساندند و صد البتّه در زمان دستگيرى با استفاده از همان پيجر شماره تمام مشتريان آنان در اختيار پليس قرار مى گرفت و البتّه سالها بعد استفاده از آن در بين مواد فروشان منسوخ شد.
عناصر حزب الله و جمهورى اسلامى كه دو دهه استفاده از تكنولوژى و چند قرن از ساخت آن عقب هستند هنوز سعى مى كنند با خريد تكنولوژى از غرب بجنگ آنان بروند غافل از آنكه اينان اين دستگاهها را اختراع كرده اند و قادرند هر زمان كه اراده كنند با استفاده از همان تكنولوژى شما را كنترل و حتّى نابود كنند. انفجار پيجرها، لپ تاپ ها و واكى تاكى ها در لبنان و سوريه و بقولى در هليكوپتر آقاى رئيسى نمونه بارز همين حقيقت ملموس است كه بعضى شُل مغزها هنوز نمى توانند و يا نمى خواهند آنرا درك كنند. 
 
نویسنده : بهداد جاودان - آتلانتا
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©