9/11
به روز شده در      چهارشنبه 28 شهریور 1403     -   Wednesday September 18 2024

بيست و سه سال قبل در چنين روزهائى مردم در شرق امريكا تازه كار خود را آغاز كرده و در غرب امريكا هنوز در خواب ناز به سر مى بردند که ناگهان ساكنان شهر نيويورك شاهد صحنه اى عجيب بودند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
. يك هواپيماى مسافربرى در ارتفاع پائين دور منهتن چرخيد و در نهايت با سرعت تمام بسوى آسمانخراشهاى معروف و دو قلوى نيويورك رفت و در  كمال ناباورى خود را به يكى از آنها كوبيد و منفجر شد. بزودى ساكنان نيويورك و سپس جهانيان با رله كردن اوّلين تصاوير توسط خبرگزاريها، با بُهت و حيرت به اين حادثه مى نگريستند و سوختن ساختمان جنوبى را تماشا مى كردند. صحنه اى وحشتناك كه تابحال كسى در جهان نمونه آنرا نديده بود. آتش نشانان با تمام تلاش بدليل گرماى شديد نمى توانستند به طبقات بالا دسترسى داشته باشند و عملاً شاهد بخت برگشتگانى بودند كه از شدّت حرارت و دود به پنجره هاى طبقات بالا آويزان بودند و يا به اميد نجات از آنها بيرون مى پريدند. هنوز كسى نمى توانست حدس بزند كه چرا و چگونه چنين اتّفاقى افتاده كه ناگهان در جلوى چشمان نگران صدها ميليون نفر در سرتاسر جهان دوّمين ساختمان نيز بصورت يكسان هدف يك هواپيماى مسافربرى ديگر قرار گرفت و شعله ور شد و بدنبال آن خبر رسيد كه پنتاگون ساختمان دفاع امريكا در واشنگتن نيز مورد هدف قرار گرفته و چهارمين هواپيما بسوى كاخ سفيد در حركت است و بر همگان ثابت شد كه اين يك حادثه نبوده بلكه يك توطئه بزرگ تروريستى است. طولى نكشيد كه اوّلين ساختمان دوقلو بدليل حرارت زياد سقوط كرد و صدها نفر افراد عادى و آتش نشانان را بكام مرگ كشيد و سپس در ميان بُهت و حيرت جهانيان دوّمين ساختمان نيز به تلّى از خاكستر تبديل شد و جهان را در ماتم فرو برد. 
در اين حادثه تروريستى بيش از سه هزار انسان بيگناه جان خود را از دست دادند و  صدها و ميلياردها دلار ضرر و زيان به اقتصاد امريكا و شركت هاى بازرگانى وارد آمد. در عرض يك هفته قيمت بنزين دو برابر شد، بورس امريكا و شركتهاى هوائى بسته شدند و تمام پروازهاى داخلى و بين المللى زمينگير شدند بسيارى از كمپانى ها تعطيل و كارمندان آن به خيل بيكاران پيوستند، امريكا كاملاً چهره امنيتى بخود گرفت و اكنون بعد از بيست و سه سال هنوز به شرايط قبل از يازدهم سپتامبر باز نگشته است.
حادثه يازدهم سپتامبر كاملاً چهره جهان را عوض كرد و مخصوصاً باعث دو جنگ در عراق و افغانستان و تغيير حكومتهاى بسيارى از جمله ليبى، تونس و مناسبات خاورميانه شد. اين حركت تروريستى ثابت كرد كه صلح جهانى و امنيت كشور مقتدرى مثل امريكا تا چه اندازه شكننده است و براحتى مى تواند با كمك هجده جوان خرد باخته  دگرگون شود و تحت تاثير قرار گيرد. حادثه يازدهم سپتامبر زنگ بيدارى براى تمام كشورها و مردمان آن بود .امروز ياد آن سه هزار انسان بيگناه را گرامى ميداريم و براى جهانى به دور از خشونت دعا مى كنيم. 
 
نویسنده: بهداد جاودان - آتلانتا
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©