انتخابات آمریکا و نقش ما ایرانیان
به روز شده در      جمعه 6 مهر 1403     -   Friday September 27 2024

انتخابات آمریکا به دلیل آن که نه فقط سرنوشت آمریکا را دچار تغییر و تحول بنیادین می کند بلکه تاثیر آن در جهان اهمیتی دو چندان دارد. در آمریکا دو حزبی که قرار است یکی از آنها قدرت را در قوه مجریه به عهده داشته باشد ، دو نحوه تفکر کاملا متفاوت دارند و تقریبا شانه به شانه یکدیگر قدرت را بین خود تقسیم کرده اند. در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ ، دموکرات‌ها ۵۱ سناتور و جمهوری خواهان ۴۹ سناتور در مجلس سنا و در مجلس نمایندگان تعداد نمایندگان جمهوری خواهان ۲۲۰ و دموکرات‌ها ۲۱۱ قرار گرفتند. در انتخابات ریاست جمهوری نیز تعداد الکترال کالج برای بایدن ۳۰۶و برای ترامپ ۲۳۲ بود. این نزدیکی قوای دو حزب به یکدیگر اهمیت بلاک رای دهندگان اقلیت‌های قومی ، مذهبی و نژادی را دو‌چندان می کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
و اما در مورد انتخابات ریاست جمهوری در اکثر کشورهای مختلف به این صورت است که کسی که اکثریت آرای کل مردم کشور را به دست می آورد به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود ولی در امریکا این چنین نیست برای نمونه خانم هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ نسبت به دانالد ترامپ آرای بیشتری در مجموع کسب کرد ولی از نظر تعداد آرای الکترال عقب ماند و عملا ترامپ برنده شد. 
کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود که بتواند ۲۷۰ رای الکترال را از ایالت‌های مختلف به دست بیاورد . در این میان ۴۳ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا در حال حاضر تکلیفشان معلوم است و  عملا در حال حاضر دموکرات‌ها از آن 43 ایالت ۲۲۶ رای الکترال را دارند و جمهوری خواهان ۲۱۹ رای الکترال. میماند ۷ ایالت با جمع ۹۳ رای الکترال که آرای دموکراتها و جمهوری خواهان   به یکدیگر بسیار نزدیک است و نمی توان از هم اکنون پیش بینی کرد که کدام یک از دو حزب برنده هستند . این ایالت‌ها عبارتند از
پنسیلوانیا - میشیگان - ویسکانسین - آریزونا - جورجیا- نوادا و کارولینای شمالی 
ما ایرانیان در سراسر آمریکا پراکنده هستیم ولیکن بیشترین حضور ما در ایالت‌های کالیفرنیا- نیویورک - ویرجینیا - مریلند است که تکلیف آنها طبق توضیحات بالا  که این جا هست تکلیفشان روشن است و با این که ما در این ایالت‌ها جمعیت زیادی داریم ولی نقش تعیین کننده ای از نظر تعداد رای موثرنداریم ولیکن در ۷ ایالت نامبرده بالا با آن که تعدادمان کم است می توانیم نقش ویژه ای ایفا کنیم. متاسفانه هیچ آمار مشخصی از تعداد ایرانی تباران در این ایالت‌ها و تعداد ایرانی تبارانی که برای رای دادن ثبت نام کرده اند وجود ندارد ولیکن بهتر است به اعداد زیر که در انتخابات ۲۰۲۰ اتفاق افتاد توجه کنیم:
آریزونا: تفاوت تعداد آرا از مجموع ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۲۹ رای دهنده فقط ۱۰۴۵۷ رای ( برنده جو بایدن) 
جورجیا: تفاوت تعداد آرا از مجموع  ۴٫۹۳۵٫۴۸۷ رای دهنده فقط ۱۱۷۷۹ رای ( برنده جو بایدن) 
میشیگان : تفاوت آرا از مجموع ۵٫۴۵۳٫۸۹۲ رای دهنده ۱۵۴۱۸۸ رای ( برنده جو بایدن)  
پنسیلوانیا : تفاوت آرا از مجموع ۶٫۸۳۸٫۱۸۶ رای دهنده ۸۱۶۶۰ رای ( برنده جو بایدن) 
ویسکانسین: تفاوت آرا از مجموع ۳٫۲۴۱۰۵۰ رای دهنده ۲۰۶۸۲ رای ( برنده جو بایدن) 
نوادا: تفاوت آرا از مجموع ۱٫۳۷۳٫۳۷۶ رای دهنده ۳۳٫۵۹۶ رای ( برنده جو بایدن)
کارولینای شمالی: تفاوت آرا از مجموع ۵٫۴۴۳٫۰۶۷ رای دهنده ۷۴۴۸۳ رای( برنده دانالد ترامپ) 
بدون تردید ما ایرانیان و ایرانی تباران اگر در اندیشه عبور از رژیم جمهوری اسلامی هستیم و می خواهیم به عمر این رژیم نکبت در میهن خود پایان دهیم باید ببینیم کدام یک از این دو کاندیدا در جهت براندازی این رژیم و استقرار دموکراسی و رعایت حقوق بشر، می توانند به ایرانیان کمک کنند ، دانالد ترامپ و یا کاملا هریس ؟
 
نویسنده : بیژن خلیلی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©