کتابخانه مجازی فارسی راه اندازی شد
به روز شده در      چهارشنبه 22 مرداد 1393     -   Wednesday August 13 2014
12:00

با افزایش استقبال مخاطبان به مطالعه نسخه‌های الکترونیک کتاب در بازار جهانی نشر، نخستین کتابخانه مجازی فارسی زبان با بیش از 250 عنوان کتاب در دسترس مخاطبان کتاب فارسی قرار گرفته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

بیژن خلیلی مدیر انتشارات شرکت کتاب در جنوب کالیفرنیا که بزرگترین مجموعه انتشاراتی فارسی زبان در خارج از ایران را اداره می‌کند با اعلام خبر راه اندازی کتابخانه مجازی این موسسه فرهنگی به عنوان نخستین کتابخانه جامع فارسی زبان در اینترنت، می‌افزاید:

«با پیدایش تکنولوژی ای- بوک در بازار نشر انگلیسی زبان که موسسه آمازون از پیشگامان آن بود، نیاز به این تغییر بنیادین را در جامعه کتابخوان فارسی زبان احساس کرده بودیم. اما با توجه به محدودیت تلکنولوژی کیندل شرکت آمازون که توان پشتیبانی از نوشتارهایی که با رسم خط نگارشی راست به چپ به رشته تحریر در می‌‌آیند مانند زبان‌های فارسی، عبری و عربی را نداشت، این پروژه معطل مانده بود تا اینکه در سال جاری میلادی و در پی انتشار فن آوری گوگل پلی که می‌توانست زمینه چنین کارکردی را فراهم کند توانستیم پشتیبانی لازم برای رسم الخط فارسی را تهیه و بخشی از تولیدات واحد انتشارات شرکت کتاب را برای دسترسی آسان و ارزان‌تر مخاطبان در اقصی نقاط جهان، به صورت ای- بوک در اختیار همگان قرار گرفته دهیم.»

مدیر شرکت کتاب که در سال 1981 در کالیفرنیا تاسیس شده است می‌گوید: «با این که این موسسه انتشاراتی بیش از 500 عنوان اثر منتشر شده دارد اما از زمان راه اندازی پروژه کتابخانه مجازی تا کنون حدود 250 عنوان از این کتاب‌ها به صورت نسخه ای- بوک آماده شده است که در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. همچنین امید می‌رود تا پایان سال جاری میلادی حجم عمده‌ای از تولیدات فرهنگی شرکت کتاب در این کتابخانه مجازی قرار گیرد. از سوی دیگر از دیگر ناشران در داخل و خارج از ایران هم دعوت کرده‌ایم تا از بستر فراهم شده استفاده کنند  و کتاب‌های خود را برای باز نشر به صورت ای- بوک در اختیار ما قرار دهند. البته ذکر این نکته مهم است که تکنولوژی ای- بوک ضامن رعایت کپی رایت است و با آنچه به دانلود نسخه‌های پی‌دی‌اف غیر قانونی کتاب‌ها مشهور است کاملا تفاوت دارد. در این روش ضمن رعایت حقوق مولف و ناشر، خواننده به مراتب هزینه کمتری متقبل می‌شود.

ای‌- بوک به نوع مدرنی از انتشار کتاب با داشتن قابلیت جستجو، حفظ و مطالعه در روی وب گفته می‌شود که علاوه بر استانداردهای مطالعه سنتی روی کاغذ، امکانات و دسترسی بیشتر به محتوای کتاب را در اختیار خواننده کتاب قرار می‌دهد. تکنولوژی ای- بوک به دلیل آنکه از مصرف کاغذ و به تبع آن آسیب رساندن به محیط زیست مبری است و نیز به دلیل عدم محدودیت در تیراژ انتشار در مقایسه با کتاب‌های چاپی روی کاغذ از قیمت به مراتب کمتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©