طراح توپ‌های سیاه محافظ آب در کالیفرنیا به ایران رفت
به روز شده در      یکشنبه 8 شهریور 1394     -   Sunday August 30 2015

پدرام محمدی طراح ایرانی‌مجارستانی توپ‌های سیاه رنگ محافظ آب که به تازگی 96 میلیون عدد از آنها برای محافظت از ذخیره آب سدهای کالیفرنیا در جنوب غرب امریکا مورد استفاده قرار گرفته است، به امید انتقال این تکنولوژی به ایران رفته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

آقای محمدی در سال ١٣٥٣ در شهرکرد به دنیا آمد و در اصفهان بزرگ شد. در ایران مهندسی شیمی خواند و پس از آن از سوی یک شرکت مجارستانی دعوت به کار شد. در دانشگاه فنی بوداپست، مهندسی مکانیک خواند و ‌سال ٢٠٠٩ تصمیم گرفت که در رشته مهندسی حفاظت محیط‌ زیست ادامه تحصیل بدهد. تز پایان‌نامه تحصیلی او، استفاده از توپ‌های پلاستیکی برای کاهش سطح تبخیر آب بود. طرحی که بعدها تکمیل شد و توپ‌های سیاه پلاستیکی را به نگهبانان جدید آب تبدیل کرد.

روش توپ‌های کدر رنگ پیش از آمریکا در کشورهای آلمان، بریتانیا، بلژیک، رومانی، ترکیه و اخیرا در عربستان سعودی هم مورد استفاده قرار گرفته است.

توپ های سیاه که به اشتباه پلاستیکی خوانده شده‌اند از ترکیب ویژه‌ای برای جلوگیری از تبخیر محیطی مایعات در فضای باز طراحی شده است. پدرام محمدی در خصوص نحوه تولید این توپ‌ها می‌گوید: «جنس توپ‌ها از پلی اتیلن با چگالی بالا (High density polyethylene) و پلی اتیلن با چگالی پایین (low density polyethylene) طراحی و تولید شده است. همچنین می‌تواند از ترکیبات خاصی با توجه به محیطی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، تولید شود. به‌طور مثال باید برای تعیین جنس توپ‌ها در نظر داشت، جنس مایعی که قرار است توپ در آن قرار بگیرد، چیست؟ PH آب چقدر است؟ قرار است روی آب قرار بگیرد یا روی مخازن نفتی یا حتی مخازن اسید را بپوشاند؟ پاسخ به این سوالات در تولید توپ‌ها تاثیرگذار است و به بالا رفتن راندمان حفاظتی این طرح از منابع مایع در برابر تبخیر محیطی می‌افزاید.»

پدرام محمدی تنها یک روز پس از اجرای طرح توپ‌های محافظ آب در جنوب غرب آمریکا برای رای زنی با مقامات ایرانی برای انتقال این روش به ایران رفته است. اما به گفته خود در گفتگو با یکی از نشریات چاپ تهران تا این لحظه نتوانسته است با مقامات مسئول در وزارت نیرو و سازمان محیط زیست که متولیان حفاظت و مدیریت منابع آبی ایران هستند ملاقات داشته باشد.»

لازم به یادآوری است توپ‌های سیاه محافظ آب در کالیفرنیا با هزینه 36 سنت به ازای هر توپ تولید و مورد استفاده قرار گرفته است و برآورد می‌شود در مقابل سرمایه گذاری 34 میلیارد دلاری این طرح بیش از سه برابر از هزینه دولت ایالتی کالیفرنیا در تامین آب مورد نیاز 38 میلیون شهروند آمریکایی در این ایالت بکاهد. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©