10 چهره خبرساز ایرانی‌تبار در سال 2015
به روز شده در      سه شنبه 8 دی 1394     -   Tuesday December 29 2015

خبرگزاری ایرانشهر بر اساس میزان بازدید خوانندگان اخبار این خبرگزاری که به صورت اختصاصی فعالیت‌های ایرانیان خارج از ایران را گزارش می‌کند، لیستی از 10 چهره خبرساز ایرانی‌تبار ارائه کرده است که در طول سال 2015 میلادی بیشترین میزان استقبال را در میان اخبار منتشر شده داشته اند. در این لیست چهره‌های علمی و کار آفرین، فعالان حقوق بشر و شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران جا دارند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

10- دکتر بهرخ خوشنویس - دانشمند ایرانی‌آمریکایی، به دلیل عضویت در آکادمی ملی مخترعان ایالات متحده آمریکا:

آکادمی ملی مخترعان، یک گروه 414 نفره از نخبگان و نوآوران، شامل 21 برنده جایزه نوبل، 16 برنده مدال ملی فناوری و نوآوری و 10 برنده نشان ملی ایالات متحده است. دکتر بهرخ خوشنویس در سال 1974 میلادی موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه آریا مهر تهران شد و پس از یک سال، مدرک کارشناسی ارشد خود را در همان رشته کسب کرد. چهار سال پس از آن خوشنویس از دانشگاه ایالتی اوکلاهما در آمریکا موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مدیریت و مهندسی صنایع شد. او از اول ژانویه 2015 به عضویت آکادمی ملی مخترعان آمریکا درآمد.

9- آزیتا شریعتی - کارآفرین و مدیر عالی رتبه ایرانی‌سوئدی، به دلیل دریافت جازه الگوی الهام بخش برای زنان اروپا:

بنیاد European Diversity Award جایزه معتبر «الگوی الهام بخش» خود برای سال 2015 را در ماه اکتبر 2015 به «آزیتا شریعتی» بانوی ایرانی سوئدی اهدا کرد. خانم شریعتی پیش از دریافت این جایزه از بنیاد «تنوع فرهنگی اروپا»، در ماه مارس گذشته لقب قدرتمندترین زن اروپا در زمینه تجارت را از آن خود کرده بود. خانم شریعتی مدیریت کمپانی فرامیلتی «سودکسوSODEXO» در سوئد و دانمارک را به عهده دارد. این کمپانی که مقر اصلی آن در فرانسه است، بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات مواد غذایی و مدیریت تسهیلات در جهان شناخته می‌شود و در 80 کشور جهان بیش از 34هزار شعبه دارد.

8- مازیار بهاری - روزنامه‌نگار ایرانی کانادایی، به دلیل کمپین «جرم نیست» و نقاشی‌های دیواری آن در نیویورک همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

آقای بهاری که در طول سال 2015 با کمپین «جرم نیست» به برخی از شهرهای جهان سفر کرد، در خلال ماه سپتامبر 2015 در نیویورک و همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد کوشید تا از طریق نقاشی‌های دیواری بزرگی که در نیویورک به انجام رساند توجه مقامات سیاسی کشورهای جهان را به موضوع حقوق بشر در ایران جلب کند او درباره این رویداد گفته بود: «هدف ما ایجاد یک گفتمان در شهر است تا حالا که رهبران جهان و نمایندگان کشورهای گوناگون به نیویورک آمده‌اند، دست کم برخی از آن‌ها در باره وضعیت حقوق بشر در ایران وارد بحث شود، و برخی از آن به مساله روزنامه نگاران بپردازد».

7- پیام فیلی - شاعر و پناهنده ایرانی تبار، شجاعیت در بیان احساسات جامعه جوان ایران در علاقه به اسرائیل:

پیام فیلی در حالی در نوامبر 2015 میلادی توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب مرد که در ترکیه پناهنده شد و اعلام کرد علاقه بسیاری به دیدار از اسرائیل دارد. او سرانجام و پس از مساعدت وازرتکشور جمهوری اسرائیل به این کشور پناهنده شد. در حالی که سیاست‌های جمهوری اسلامی تربیت نسلی از جوانان ایرانی با دشمنی ذاتی با اسرائیل است، پیام فیلی شهامت بیان این نکته را داشت که علاقمند به کشوری است که در تمام طول حیات خود در ایران از رسانه‌های دولتی درباره آن فقط بد شنیده است.

6- امید کردستانی- مدیر و کارآفرین ایرانی‌آمریکایی، احیای ساختار جدید برای تحول در توییتر:

اکتبر 2015 با انتشار خبر انتصاب امید کردستانی به ریاست هیئت اجرایی توئیتر همراه بود. این شبکه اجتماعی که بیش از 300 میلیون کاربر دارد در سال‌های اخیر از رقیبش فیسبوک عقب ماند به همین رو با استفاده از تجربه امید کردستانی که پیش از این در موفقیت کمپانی گوگل تاثیر غیر قابل انکاری داشت، کوشیده است تا بار دیگر در عرصه شبکه‌های اجتماعی به موقعیت قبلی خود بازگردد.

5- سیامک دهقانپور- روزنامه‌نگار ایرانی‌آمریکایی، به دلیل کنار گذاشته شدن از کادر اجرایی برنامه افق در صدای آمریکا:

انتشار خبر غیر منتظره کنار گذاشته شدن سیامک دهقانپور مجری برنامه محبوب «افق» در تلویزیون صدای آمریکا در ماه آپریل 2015 به حدی شگفت انگیز بود که در کمتر از 24 ساعت نخست بیش از 100‌هزار بار  در فضای مجازی بین کابران فارسی زبان شبکه‌های مجازی دست‌به دست شد. در حالی که مدیران این شبکه دولتی در آمریکا که برای ایران و به زبان فارسی برنامه پخش می‌کند هرگز حاضر به توضیح در خصوص این تصمیم نشدند، اما برپایی کمپین‌هایی در ماه‌های بعد برای بازگشت آقای دهقانپور به جلوی دوربین در برنامه افق نشان‌ داد، این تصمیم با خواسته‌های بینندگان صدای آمریکا در تضاد بوده است. 

4- عزت الملوک طاهری- مادر زندانی عقیدتی ساکن کانادا، به دلیل تلاش برای نجات جان فرزندش از حکم اعدام در ایران:

خانم طاهری، مادر محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی در ایران در خلال سال 2015 میلادی علی‌الرغم سن بالا و بیماری با سفر به شهرهای مختلفی در کانادا و آمریکا کوشید تا در مقابل صدور حکم اعدام برای فرزندش در دادگاهی در ایران، توجه نهادها و شخصیت‌های جهانی را جلب نماید. او با احترام کامل به قوانین جاری در چهارچوب حوزه قضایی ایران، با بسیاری از کنشگران و فعالان و نیز شاگردان فرزندش در جهان ملاقات کرد و در نامه‌هایی به مقامات داخلی ایران و برخی مقامات بین المللی کوشید تا از اجرای حکم اعدام برای فرزند خود جلوگیری کند. حکم اعدام محمد علی طاهری که به دلیل پایه‌گذاری یک مکتب عرفانی به نام «عرفان حلقه» در ایران صادر شده بود، سرانجام در دیوان عالی ایران نقض  و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه بدوی ارجاع گردید.

3 و 2 - علی احساسی و مجید جوهری - نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان کانادا، به دلیل اخذ آرای لازم برای راهیابی به پارلمان فدرال کانادا:

در ماه اکتبر 2015 علی احساسی و مجید جوهری که هر دو از سوی حزب لیبرال‌های کانادا در انتخابات سراسری این کشور کاندید بودند با شکست رقبای عمدتا محاظه کار خود، برای نخستین‌بار در تاریخ کانادا به عنوان اولین شهروندان ایرانی کانادایی به پارلمان این کشور راه یافتند. علی احساسی، چهل و پنج ساله و متولد ژنو، وکیل تجارت بین‌الملل و مشاور سابق وزارت خارجه کانادا بود و نوه عبدالحسین تیمورتاش، دولتمرد شناخته شده دوران قاجار و پهلوی است. آقای احساسی از سی سال پیش به کانادا مهاجرت کرده است و بخش عمده ای از شهرت خود را مدیون تلاشی‌هایی است که در جریان کمک رسانی به زلزله زدگان بم به انجام رساند. نزدیکی او به نهادهای حقوق بشری برای ایران این امید را در دل هوادارانش زنده می‌کند که موضوع نقض حقوق بشر در ایران، در هیاهوی شعارهای برقراری ارتباط سیاسی رهبران حزب متبوع او با جمهوری اسلامی نادیده گرفته نمی‌شود. مجید جوهری نیز که 55 ساله و متولد یوسف آباد تهران است، در اویل انقلاب ایران با ویزای دانشجویی به کانادامهاجرت کرد و پس آن به صورت مستمر در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی استان انتاریو مشارکت داشته است.

1- نادر انقطاع - دانشمند ایرانی‌آمریکایی، به دلیل اخذ مهمترین جایزه علمی جهان در زمینه نور:

در ماه سپتامبر 2015 مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک (SPIE) به دکتر نادر انقطاع، دانشمند برجسته ایرانی‌امریکایی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا اهدا شد. دکتر انقطاع به پاس مشارکت‌های پیشگامانه و قابل‌ تقدیرش در حوزه مهندسی اپتیکِ فرامواد، پلاسمونیک‌های نانومقیاس، فرامواد بر پایه مدارهای نانواپتیکی، و تصویربرداری اپتیکی در زمینه‌های پزشکی برنده مدال طلای «اسپای» (SPIE) شد که بالاترین جایزه اهدایی از سوی این انجمن است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©