اورشلیم پست: بهار کردی در ایران نزدیک است
به روز شده در      دوشنبه 25 مرداد 1395     -   Monday August 15 2016

كاك مصطفى هجرى دبیر کل حزب دموكرات كردستان ايران در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اورشليم پست گفته بهار كردى در ايران دور از دسترس نيست. روزنامه اورشلیم پست مشخصا از قول این مقام کرد گفته او به یک دولت فدرالی و متعهد به حقوق بشر برای آینده ایران اعتقاد دارد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

دبیر کل حزب  دموكرات كردستان ايران در مصاحبه با اورشليم پست از مشكلات و نابرابرى‌هايى كه اقوام کردتبار در ايران متحمل مى‌شوند سخن گفته و بر تاکید کرده است ساکنین مناطق کرد نشین پس از انقلاب ايران همواره تحت فشار و آزار و اذيت بوده اند.

او با اشاره به اینکه کودکان اقلیت‌های قومی از جمله کردها در ایران حتى حق تحصيل به زبان مادرى خود را ندارند و از آمورش شعائر مذهبی خود (خصوصا در بین کردهای سنی مذهب) محرومند،  گفته: «كردهاى ايران كه سنى هستند با جمع آورى پول در ميان خود قصد ساخت مسجدى در تهران را داشتند كه دولت آنها را از اين كار نيز منع کرد.»

بسيارى از كردهاى ايران به بهانه هاى مختلف در ايران محكوم به حبس ابد و يا اعدام مى شوند اما كردها همواره به مبارزه و مقاومت خود ادامه مى دهند. كاك مصطفى هجرى معتقد است كه اين مبارزات پاسخ مى دهد و بهار كردى در ايران رخ خواهد داد و با تغییر حاکمیت مرکزی در ایران و جایگزینی یک دولت دموکراتیک که به اداره فدرالی ایران معتقد باشد، زمینه رعایت حقوق بشر در مناطق کرد نشین فراهم خواهد آمد.

بسیاری از کنشگران اجتماعی کرد در ایران با اینکه به دلیل تبعیض‌های اعمال شده از سوی دولت مرکزی در طول چهار دهه گذشته رنجیده خاطرند، اما همواره خود را بخشی از ملت بزرگ ایران دانسته و باور دارند که «ایرانی کرد» هستند. آنها به تجزیه ایران باور ندارند و تبلیغات جمهوری اسلامی در این زمینه را تنها دلیلی برای توجیه سرکوب گسترده فعالان حقوق مدنی در مناطق کردنشین می‌دانند.

دولت جمهوری اسلامی از بدو تاسیس در بهار 1358 خورشیدی تا اکنون همواره با سیاست‌های تبعیض مذهبی برای یکپارچه سازی جامعه در تبعیت از ولایت فقیه بر اساس باورهای فقه شیعی، تاثیر مخربی در از بین رفتن وحدت ملی ایرانیان داشته است.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©