رقص، مفیدترین قرص ضد افسردگی
به روز شده در      جمعه 9 مهر 1395     -   Friday September 30 2016

رقص درمانی یا حرکت درمانی از شاخه‌های نسبتا جدید روان درمانی است که اخیرا طرفداران خود را در جوامع مختلف به ویژه غربی پیدا کرده است و بسیار مورد تایید و استقبال پزشکان قرار گرفته است. هدف این نوع درمان استفاده از حرکت ریتمیک به منظور ایجاد احساسات پایدار، هماهنگی‌ با عوامل خارجی‌، قدرت ایجاد ارتباط با دیگران و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
نازنین بدیعی - طراح رقص:
 
آیا شما از آن دسته افرادی هستید که پاییز را بسیار زیبا و آرامش بخش می‌یابند و یا به دسته‌ای از افراد تعلق دارید که با شروع فصل پاییز و تاریک شدن زودهنگام روز احساس تنهای و آشفتگی می‌کنند؟ 
فصل زیبای پاییز با تمام زیبایی‌ها و رنگ‌آمیزی‌هایش می‌تواند باعث افسردگی تعداد نه چندان کمی‌ از افراد شود که البته این افسردگی از نوع موقت و زودگذر خواهد بود که با تغییر فصل از بین می‌رود. گرچه این مشکل موقت است اما می‌تواند زندگی‌ را از حالت نرمال خود خارج کند و فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌ انگیزگی کند. از عوامل این افسردگی می‌توان به گریه‌های بی‌ دلیل و ناگهانی، احساسات شدید و غیر قابل کنترل برای مسائل کوچک و پیش پا افتاده نام برد. احساس خستگی‌ و عدم تمایل به انجام کارهای روزمره از دیگر علائم این نوع افسردگی است. البته افسردگی فصلی به خودی خود مشکل مهمی‌ تلقی‌ نمی‌شود اما میتواند منجر به مسائل جدی شود. از جمله با طولانی‌ شدن و توجه نکردن به آن، افسردگی حاد و مزمن میتواند جایگزین یک افسردگی کوتاه و ناچیز شود. پس بهتر است برای رفع این مشکل کاری انجام داد. وقتی‌ به درمان افسردگی می‌اندیشید احتمالا خود را در اتاقِ یک روانشناس تصور می‌کنید که از حالات و احساسات خود صحبت می‌کنید و روانشناس سعی‌ می‌کند به شما انگیزه زندگی‌ بدهد. اما این تنها و بهترین راه پیشگیری یا درمان افسردگی نیست، در واقع درمان این بیماری شامل راه‌ها و شگردهای زیاد و متفاوتی است از جمله می‌توان به هنرهای بیانی یا اکسپرسیو نام برد که از آن جمله می‌توان به طراحی، نقاشی‌، رقص و غیره اشاره کرد. 
رقص درمانی یا حرکت درمانی از شاخه‌های نسبتا جدید روان درمانی است که اخیرا طرفداران خود را در جوامع مختلف به ویژه غربی پیدا کرده است و بسیار مورد تایید و استقبال پزشکان قرار گرفته است. هدف این نوع درمان استفاده از حرکت ریتمیک به منظور ایجاد احساسات پایدار، هماهنگی‌ با عوامل خارجی‌، قدرت ایجاد ارتباط با دیگران و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است. 
شاید از خود بپرسید با رقصیدن و یا انجام یک سری حرکت چگونه می‌توانید به افسردگی خود غلبه کنید؟ در اینجا لازم است که به محاسن رقص اشاره‌ا‌ی شود تا بهتر متوجه شوید که رقص چگونه میتواند در زندگی‌ و شخصیت شما اثر بگذارد.  رقص در بهبود حال همگان اثر می‌گذارد زیرا به شما حرمت نفس می‌بخشد، هر فرد اگر روزانه تنها ۱۵ دقیقه از وقت خود را به رقصیدن اختصاص دهد، احساس شادمانی می‌کند زیرا به خود می‌بالد که توانسته برنامه روزانه خود را دنبال کند و تحرک داشته باشد. بنابرین احساس مفید بودن می‌کند و احساس می‌کند در بقیه کارها هم میتواند موفق و مفید باشد.
 شخصی‌ که روزانه این وقت را برای خود و بدنِ خود قائل می‌شود تصویر بهتری از خود دارد تا فردی‌ که هیچگونه فعالیت فیزیکی‌ در طول روز انجام نمی‌دهد.
 از دیگر محاسن رقص، همراه شدن با موسیقی است. شما می‌توانید موسیقی‌ دلخواه‌تان را انتخاب کنید و بر روی آن حرکات را انجام دهید. شنیدن نوائی که دوستش دارید در حین انجام حرکات به شما انگیزه بیشتری می‌دهد که زمان بیشتری به آن اختصاص دهید چرا که شما از کاری که می‌کنید لذت میبرید.
 از دیگر محاسن همراهی رقص با موسیقی‌، جنبه‌ ذهنی‌ آن است. شما چه رقصنده ماهری باشید و چه مبتدی، ناخوداگاه ریتم را دنبال می‌کنید و ذهنتان به جای فکر به مسائل بیهوده و ناراحت کننده، درگیر موسیقی‌ و دنبال کردن ریتم و ملودی می‌شود. بنابرین با این کار نه تنها به بدن خود سود می‌رسانید بلکه به ذهن خود هم ورزش می‌دهید و به آن می‌آموزید که چگونه موسیقی‌ را دنبال کند.
 علاوه بر آن گوش خود را نیز آموزش می‌دهید که چگونه صداها‌ی مختلف را از هم تمیز دهد. یکی‌ دیگر از محاسن رقص طراحی شده که در رقص درمانی نیز استفاده می‌شود، مهارت تقویت حافظه است. به این صورت که شما باید ترتیب و تعداد حرکات را به خاطر بسپارید و بعد از مدتی‌ که این ترتیب برایتان آسان شد و دیگر احتیاج به فکر کردن برای انجامش نداشتید، ترتیب و تعداد حرکات عوض میشود. رقص درمانی ریشه در گره زدن حرکت و احساس دارد. در این نوع درمان بجای تمرین‌های ذهنی‌ به فرد تمرین‌های حرکتی‌ داده میشود که در اثر آن تغیراتی‌ در کل سیستم بدن اتفاق می‌افتد که منجر به احساس خوب میشود. این نوع درمان به همه افراد از جمله کسانی که در به زبان آوردن و توصیف افکار و احساستشان با سختی روبرو هستند، توصیه می شود. امید است که شما نیز با رقص برگ ها در فصل همگام شوید و از زیبایی های پاییز رنگارنگ، روح خود را جلا بخشید.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©