اسرائیل برای نخستین بار به یک روزنامه نگار ایرانی پناهندگی داد
به روز شده در      یکشنبه 15 مرداد 1396     -   Sunday August 6 2017

وزارت کشور اسرائیل با صدور روادید ورود به این کشور برای ندا امین روزنامه نگار ایرانی تبار که در ترکیه بازداشت و در آستانه دیپورت به ایران بود، جان این فعال رسانه ای را از مرگ حتمی نجات داد. خانم امین به دلیل همکاری با روزنامه تامیز اسراییل، در ایران متهم به فعالیت برای نهادهای صهیونیستی و در ترکیه متهم به جاسوسی شده بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

روزنامه "تایمز اسرائيل" در توصیف شرایط موجود می نویسد: ندا امین، خبرنگار و بلاگر ایرانی همکار این روزنامه، ایران را در سال ۲۰۱۴ به مقصد ترکیه ترک کرده است؛ "ترکیه می‌خواسته او را به ایران بازگرداند و در ایران خطر مرگ جان او را تهدید می‌کند".

به نوشته این روزنامه، ندا امین به همین خاطر در دادگاهی شرکت کرده تا جلوی بازگرداندنش به ایران را بگیرد و نیز از کشورهای دیگر درخواست پناهندگی کرده است.

به گزارش شماره اول آگوست روزنامه آلمانی "بیلد" که پرتیراژترین روزنامه آلمانی زبان اروپا محسوب می شود به نقل مقاله ای که در خبرگزاری ایرانشهر درباره ندا امین منتشر شده بود، آمده است: «ماموران امنیتی ترکیه بارها از این وبلاگ‌نویس ایرانی بازجویی کرده و او را به جاسوسی متهم کرده‌اند. آنها از خانم امین پرسیده‌اند چرا با یک روزنامه اسرائيلی کار می‌کند و با چه کسی در اسرائيل در ارتباط است. در حالیکه ندا امین تاکید کرده که تنها یک خبرنگار است.»

ندا امین که پیشتر برای خبرگزاری ایرانشهر مصاحبه هایی در ترکیه انجام داده بود، بارها به تهدیدهایی از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاریش با رسانه های آزاد و بی طرف، اشاره کرده بود.

در شرایط کنونی در ساعات اولیه روز یکشنبه 6 آگوست 2017 به گفته "تایمز اسرائيل"، در پی فراخوان‌ها و درخواست‌های سازمان‌های مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در اسرائيل، از جمله انجمن روزنامه‌نگاران اسرائيل، آریه دری، وزیر کشور اسرائيل، اعلام کرده که برای ندا امین ۳۲ ساله ویزایی مخصوص صادر خواهد شد.

آشیا گینوسار، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران اسرائيل، در نامه‌ای به آریه دری نوشته است: «می‌توان پیش‌بینی کرد که ندا امین بلافاصله پس از ورودش به ایران دستگیر شود. زندگی او در خطر است، این امکان وجود دارد که او به خاطر کارش به عنوان خبرنگار و به دلیل این واقعیت که مقالاتی به فارسی برای وبسایت "تایمز اسرائيل" نوشته اعدام شود.»

وزیر کشور اسرائيل گفته است: «او روزنامه‌نگاری است که زندگی‌اش به طور جدی در معرض خطر است. با توجه به مقتضیات انسان‌دوستانه، اجازه ورود هر چه زودتر او به کشور را صادر کردم.»

در در صورت تکمیل روند پناهندگی و قبول آن در اسراییل، ندا امین نخستین روزنامه نگار ایرانی تبار غیر یهوی است که از دولت اسرائیل پناهندگی می گیرد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©