آغاز ساخت دیوار ترکیه در مرز ایران
به روز شده در      سه شنبه 17 مرداد 1396     -   Tuesday August 8 2017

دولت رجب طیب اردوغان عملیات ساخت دیوار در مرز ترکیه با ایران را آغاز کرده است. این در حالی است که هیچ یک از نهادهای ایرانی که پیش از این نگران ساخت دیوار ترامپ در مرز مکزیک بودند به ساخت «دیوار اردوغان» در مرز ایران اعتراض نکرده‌اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

رسانه‌های ترکیه صبح گزارش کرده‌اند، دولت این کشور عملیات اجرایی ساخت دیوار مرزی با ایران را آغاز کرده است. بنا بر اطلاعات منتشر شده این دیوار مشابه دیوار ۹۱۰ کیلومتری است که ترکیه در مرز خود با سوریه کشیده است.

یک وب‌سایت کردی نیز با اتشار خبری دال بر بازدید استاندار استان آغری و نماینده رییس جمهوری ترکیه ار پروژه در حال اجرای «دیوار اردوغان» یاد آور شده است که بیشتر ساکنان استان آغری را ترک‌های آذری و کردها تشکیل می‌دهن و این دیوار بی تردید با انگیزه‌های سیاسی احداث شده است.

بر اساس آنچه در رسانه‌های ترکیه منتشر شده، این دیوار که از بلوک‌هایی بتنی ساخته می‌شود، سه متر ارتفاع و دو متر عرض دارد و دولت ترکیه گفته قصد او از ساخت این دیوار مرزی جلوگیری از ورود شبه نظامیان کرد، تبادل جنگ افزار و همچنین ممانعت از تردد قاچاقچیان است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همزمان با تبلیغات آقای ترامپ در خصوص دیوار کشی در مرز آمریکا با مکزیک، از قصد کشورش برای ساخت دیوار در مرز با ایران خبر داده بود و جالب آنکه وزارت خارجه ایران نیز این اقدام را تایید کرده بود. 

ساخت این دیوار در حالی است که گروهی از کوشندگان سیاسی ایرانی‌تبار که به نفع منافع جمهوری اسلامی در آمریکا فعالیت می‌کنند، به طرح رییس جمهور آمریکا برای دیوار کشی در مرز مکزیک واکنش‌های تند نشان می‌داند، ولی از ساخت دیوار مشابهی در مرز با ترکیه استقبال می‌کنند.

شایان ذکر است مرز زمینی ایران با ترکیه در سال‌های اخیر محل فرار بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی بوده است که در ایران با خطرات امنیتی روبرو شده‌اند. عموم این افراد پس از ورود از طریق مرز‌های زمینی به ترکیه به سازمان ملل درخواست پناهندگی می‌دادند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©