سلب آسایش یهودیان شیلی با تشدید موضع رئیس جمهور حامی فلسطینیان و تقدیر جمهوری اسلامی ایران از وی
به روز شده در      یکشنبه 27 شهریور 1401     -   Sunday September 18 2022

مواضع شدیدگابریل بوریچ، رئیس جمهوری جدید شیلی، آسایش زندگی جامعه یهودیان این کشور در حوزه آمریکای لاتین را از آنان سلب کرده است، به طوری که بسیاری از خود می‌پرسند، زندگی‌شان در این کشور در پی تقویت سیاستمداران چپ‌گرا و حامی فلسطینیان، چگونه خواهد بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
 
گابریل بوریچ زمانی که سفیر جدید اعزام شده اسرائیل به دفتر کار او رفت تا استوارنامه دپیلماتیک خود را به وی تقدیم کند و کارش را در سانتیاگو آغاز نماید، به کارکنان نهاد ریاست جمهوری دستور داد که به سفیر اطلاع دهند از ساختمان برود چون مراسم لغو شده است.
رسانه‌های شیلی نوشتند که رئیس جمهوری از شنیدن اخبار آن روز کاملا عصبانی بود. همان روز او خوانده بود که یک نوجوان 15 ساله اسرائیلی در کرانه باختری کشته شده است. سربازان اسرائیلی که فرمانده آن‌ها روز 21 سپتامبر کشته شده بود، به یک دهکده رفته بودند تا خانه دو فلسطینی که آن فرمانده را با اسلحه کشته بودند، ویران کنند.
رئیس جمهوری شیلی مدت‌ها پیش از پیروزی در انتخابات مارس 2022، به صراحت از مواضع فلسطینیان در برابر اسرائیل حمایت کرده بود و کرانه باختری را «مناطق اشغالی که اسرائیل به صورت غیر قانونی به زیر کنترل خود درآورده» توصیف کرد.
گابریل بوریچ قبلا به یهودیان کشورش نوشته بود، بروید اسرائیل را زیر فشار بگذارید تا به «اشغال غیرقانونی» خاتمه دهد.
هر چند رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که وزارت خارجه شیلی به سفیر جدید اسرائیل گفته است که استوارنامه او ماه اکتبر پذیرفته خواهد شد، اما قاطعیت و اظهارات پیاپی و صریح گابریئل بوریچ در حمایت از فلسطینیان، مایه نگرانی یهودیان این کشور شده و اسرائیل نیز فعلا سکوت کرده است. از طرفی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران از این رفتار بوریچ به گرمی استقبال کردند. 
پیروزی گابریل بوریچ ادامه تقویت سیاستمداران چپ‌گرا در آمریکای لاتین است که اکثرا حامیان و دوستان نزدیک جمهوری اسلامی ایران نیز هستند. 
حامیان لولا داسیلوا در برزیل نیز امیدوارند که پیروزی قریب‌الوقوع او در انتخابات پیش‌رو در این کشور، دولت ژائیر بولسه‌نارو را که حامی سرسخت اسرائیل هستند، به طرف جناح اپوزیسیون سوق دهد.
از شمار یهودیان کشورهای آمریکای لاتین در دهه‌های اخیر کاسته شده است، اما هنوز یهودیان آرژانتین، بزرگ‌ترین جامعه در این بخش از جهان هستند.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©