عباس میلانی: رژیم جمهوری اسلامی ایران بر روی لبۀ تیغه برنده ای گرفتار شده است که هر گونه اقدام افراطی سقوط آن را در پی خواهد داشت
به روز شده در      سه شنبه 17 آبان 1401     -   Tuesday November 8 2022

عباس میلانی، مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد ، در مصاحبه خود با هفته نامۀ فرانسوی "لوپوئن" خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را منحصر بفرد خواند و تأکید کرد که چیز زیادی به پایان عمر این رژیم نمانده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
وی اذعان کرد خیزش جاری رادیکالترین و پایدارترین نبرد اجتماعی علیه جمهوری اسلامی است که توانسته هماهنگی و اتحاد بی سابقه ای نیز میان ایرانیان داخل و خارج از کشور ایجاد کند. 
عباس میلانی در این مصاحبه اظهار داشت: رژیم جمهوری اسلامی ایران شکننده‌تر از آن است که در مخیله رهبر آن، علی خامنه‌ای، یا جهان بیرونی بگنجد. وی علی خامنه‌ای را شخصیتی کاملاً بریده از واقعیت خوانده به طوری که حتی دوست دیرینش، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، را به دلیل صراحت لهجه اش سر به نیست کرد.
مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد آمریکا، موقعیت سپاه پاسداران را نیز حساس و شکننده خواند و گفت: « اگر سپاه پاسداران در قیاس با دورۀ جنبش سبز مستقیماً معترضان را هدف قرار نمی دهد، علتش این است که این بازوی اصلی نظامی حکومت اسلامی در موقعیتی حساس قرار گرفته که می تواند آغازگر نوعی چرخش برای آن باشد.»
وی افزود: اگر سپاه پاسداران مستقیماً دست به خشونت بزند، مهار و کنترل اوضاع کاملاً از دستش خارج می‌شود و میلیون‌ها ایرانی را که در حال حاضر هنوز نظاره‌گر وقایع هستند وارد صحنۀ نبرد خواهد کرد. 
سپاه پاسداران، به گفتۀ میلانی، درعین حال می داند که اگر کاری نکند کنترل کشور را نیز از دست خواهد داد. به همین خاطر ، سپاه پاسداران تصمیم گرفته است که برای مهار خیزش جاری دست به اقدام های موضعی بزند.
رئیس مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد آمریکا سپس در توصیف عاملان خیزش جاری در ایران گفت: « تفاوت بزرگ نسل کنونی با نسل های پیشین این است که دیگر هیچ توهمی نسبت به اصلاح جمهوری اسلامی ایران ندارد و اساساً معتقد نیست که نظام اسلامی ایران اصلاح پذیر باشد.» 
وی با اشاره به شجاعت نسل کنونی درگیر در خیزش جاری ایران اظهار داشت: این نسل خواستار خاتمه یافتن سلطۀ دین بر سیاست است و این تغییری بسیار مهم به شمار می‌رود. این نسل، از تبعیض حکومت اسلامی علیه زنان به ستوه آمده است. نه فقط این نسل می خواهد از زندگی لذت ببرد، بلکه با هرگونه شهیدپرستی بیگانه است و آزادی را شرط دستیابی به یک زندگی خوشبخت می داند.».
 عباس میلانی در ادامه این مصاحبه با مقایسه خیزش سراسری مردم با جنبش های گذشته، گفت: در خیزش انقلابی جاری تمام عناصر جامعۀ کنونی ایران حضور دارند. او از این خیزش به عنوان یک جنبش همبستگی ملی یاد کرد و افزود : برخلاف تبلیغات نظام اسلامی که شرکت کنندگان در این جنبش را به جدایی طلبی متهم می کند، ادبیات و تبلیغات جمهوری اسلامی خود بالعکس اتحاد میان اقوام ایرانی را برای عبور از جمهوری اسلامی و گذار به دموکراسی و عدالت تقویت کرده است. 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©