سویه EG5 از نظر ابتلا در بالاترین رده گونه های کووید19 قرار دارد
به روز شده در      چهارشنبه 18 مرداد 1402     -   Wednesday August 9 2023

سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام EG.5 شناسایی شده است که در بین سایر گونه‌های کووید 19 از نظر ابتلا به این بیماری، بالاترین رده را به خود اختصاص داده است. بنابر نتایج بدست آمده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، سویه جدید EG.5 عامل 17 درصد موارد بیماری کووید 19 در این کشور اعلام شده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
به غیر از ایالات متحده، سویه EG.5 در ایرلند، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و چین به سرعت در حال سرایت است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا آن را به فهرست سویه‌های تحت نظارت خود اضافه کرده است.
سویه EG  در حقیقت یک انشعاب از خانواده اومیکرون است و به جای این که همانند اومیکرون، یک جهش بزرگ تکاملی باشد، در حقیقت یک «تغییر تدریجی دیگر در ویروس» را نشان می‌دهد.
البته دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند که این سویه این بار چه ترفند جدیدی از خود نشان خواهد داد. سویه EG.5 انشعاب مخصوص به خودش را تحت عنوان EG.5.1 دارد که جهش مضاعفی را به پروتئین اسپایک در کروناویروس اضافه می‌کند.
این سویه هم اکنون در ایالات متحده به شایع‌ترین دلیل ابتلای افراد تبدیل شده است و موارد مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان هم در حال افزایش است؛ اگرچه این را هم باید گفت که هنوز هیچ دلیلی مبنی بر این که ثابت کند که این سویه خاص عامل این افزایش باشد وجود ندارد.
متخصصان بیماری‌های همه‌گیر معتقدند که مواردی مانند افزایش بی‌سابقه دمای هوا و میل افراد به استفاده از کولر و تهویه مطبوع هوا به خودی خود به گسترش ویروس کمک می‌کند. 
سفرهای تابستانی نیز سبب می‌شود تا ویروس‌ها خود را به قربانیان جدید منتقل کنند. در بسیاری از شهرهای ایالات متحده نیز مدرسه‌ها دوباره آغاز می شوند، و والدین به خوبی می‌دانند که مشق شب تنها چیزی نیست که بچه‌ها با خود از کلاس درس به خانه می‌آورند.
با این حال، دکتر «آن هان»، استاد اپیدمیولوژی بیماری‌های میکروبی دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: «این سویه از پایه بسیار ضعیفی شروع شده و با مصونیت بالای جمعیتی مواجه است. با این حال، این که سویه‌های جدید در طول فصل زمستان چه خواهند کرد، هنوز مشخص نیست.»
دکتر «دان باروچ،» ایمن‌شناس و ویروس‌شناس در دانشگاه هاروارد توصیه می‌کند که «بدیهی است که افراد دارای بیماری‌های شدید، همچنان باید به اقدامات احتیاطی خود ادامه دهند.»
دکتر اریک توپول گفت که واکسن جدید به‌طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید 19 را ندارند.
ترجمه گروه خبری ایرانشهر 
منبع : سایت خبری CNNhealth
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©