نسل Z ایرانی چشم به راه انقلابی دیگر است
به روز شده در      پنجشنبه 21 تیر 1403     -   Thursday July 11 2024

روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به نوشته هالی داگرس، عضو ارشد برنامه خاورمیانه شورای اتلانتیک، نسل Z ایرانی را نسل آگاه و شجاعی معرفی می کند که تفاوتی میان «اصولگرا» و «اصلاح طلب» قائل نیست و از نظر آنها، این افراد همگی «عروسک های» علی خامنه‌ای هستند. از این رو این نسل در انتظار انقلابی دیگر است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
دختر جوان ایرانی با شلوار جین بگی و کوله پشتی بر روی دوشش در حالی که ماسک سیاهی پوشیده و بر خلاف قوانین حجاب اجباری جمهوری  اسلامی موهای قهوه اش را آزادانه رها کرده بود، با اسپری که در دست داشت بر روی یکی از دیوارهای شهر مشهد می نویسد: " خامنه ای، نفر بعدی تو هستی"
 
هشدار قاطع و اقدام شجاعانه این دختر جوان، درست یک روز پس از مرگ ابراهیم رئیسی به علی خامنه‌ای بود. اگرچه کاری که این دختر انجام می دهد بسیار عواقب خطرناکی برایش دارد، اما این اقدام شجاعانه یک نوع سرکشی در زادگاه ابراهیم رئیسی است که ویدئوی آن به طور گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. 
 
 این روزها نسل Z ایرانی به شدت از وضعیت موجود سرخورده شده است و آرزوی مرگ رهبر پیر و فرسوده حکومت را دارد. 
 
نارضایتی جوانان ایرانی از شرایط موجود در تحریم انتخابات اخیر بسیار مشهود بود. بر اساس آمار رسمی ایران، تنها 40 درصد از رای دهندگان در دور اول رای گیری شرکت کردند که کمترین میزان مشارکت در تاریخ 45 ساله جمهوری اسلامی است. این تعداد در دور دوم انتخابات  به حدود 50 درصد افزایش یافت، اگرچه برخی می گویند که مشارکت واقعی حتی کمتر از این بوده است. انتخابات در ایران نه آزاد است و نه عادلانه، و فیلم‌های ارسالی از سراسر کشور، نشان می‌داد مراکز رای‌گیری خالی بوده است. در نهایت مسعود پزشکیان به اصطلاح اصلاح طلب بر سعید جلیلی تندرو پیروز شد.
 
بسیاری از کسانی که در شبکه‌های اجتماعی می گفتند که قصد تحریم انتخابات را دارند، از «نسل زد» یا «ژن Z» بودند، عبارتی که به تازگی وارد فرهنگ لغت فارسی شده است، اگرچه حدود 60 درصد از جمعیت نزدیک به 90 میلیونی ایران زیر 30 سال هستند. ولی نسل Z ایرانی با استفاده از دیش های ماهواره ای غیرقانونی و اینترنت فیلترینگ از طریق VPN به پنجره آزاد دنیا دست یافته است. این نسل با همان نیازها و خواسته های جوانان تمام دنیا به سن بلوغ رسیده اند و شاهد وعده های روسای دولت های اصولگرا و اصلاح طلب برای بهبود زندگی خود بوده اند، اما سال به سال اوضاع بد و بدتر شد و موجی از اعتراضات توده ای و سرکوب های وحشیانه را برانگیخت.
 
واکنش خشونت آمیز حکومت در آبان خونین 1400 که منجر به کشته شدن 1500 نفر از مردم بویژه جوانان بدست نیروهای امنیتی در زمان رئیس جمهوری روحانی شد. رئیس جمهوری میانه رو که وعده تغییر  و بهبود اوضاع اقتصادی و روابط بهتر با غرب از طریق توافق هسته ای را داده بود. 
برای بسیاری واضح و مبرهن است که مهم نیست چه کسی رئیس جمهور باشد. مهم این است که قدرت در دست یک نفر و آن هم علی خامنه ای است. دو سال بعد در سال 2022 ، هزاران جوان ایرانی در برابر گلوله و باتوم در خط مقدم جنبش «زن، زندگی، آزادی» چند ماه با شجاعت در مقابل حکومت ایستادند. 
 
از آنجایی که این نسل آگاه با استفاده از فناوری، تمام موانع را کنار می زند و در شبکه های اجتماعی می چرخد و می بیند که چگونه آقازاده‌ها با جدیدترین مدل مازراتی رانندگی می‌کنند، استیک پیچیده شده در ورق طلا آغشته به خاویار نوش جان می کنند. در حالی که، یک جوان ایرانی در کشوری غنی از منابع، بیکار و محروم از یک زندگی معمولی است و پول کشورشان به نیروهای نیابتی حماس و حزب الله داده می شود. ( در حال حاضر 30 درصد ایرانیان زیر خط فقر زندگی می کنند.)
رویا پیرایی،دختر جوان 26 ساله ای که اکنون در بریتانیا زندگی می کند و پس از تیراندازی و کشته شدن مادرش توسط نیروهای امنیتی، ایران را ترک کرده است، می گوید: «جوانان ایرانی آینده روشنی برای خود نمی بینند، زیرا وضعیت زندگی در ایران روز به روز بد و بدتر می شود و نظام کنونی نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.»
 
نسل Z ایرانی، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ خود را به دلیل انقلابی که در سال 1979 کردند و باعث سقوط شاه شدند و همچنین برای پذیرش وضعیت فعلی به امید اصلاحات تدریجی سرزنش می کنند.  آنها بر این باروند که میان  سیاستمداران «اصولگرا» که تندرو شناخته می شوند و «اصلاح طلبان» مانند مسعود پزشکیان، هیچ تفاوتی وجود ندارد چراکه از نظر آنها، این افراد همگی «عروسک های» علی خامنه‌ای هستند و تصمیم‌گیرنده نهایی سیاست‌های داخلی و خارجی فقط رهبر حکومت است. 
پزشکیان در جریان مبارزات انتخاباتی خود در حالی که بر خلاف روسای جمهوری پیشین عبارات انگلیسی را در سخنان خود بکار می برد، متعهد شد که «در مقابل» پلیس اخلاق (گشت ارشاد) و فیلترینگ «ایستادگی» کند و خواستار «روابط سازنده» با غرب با بازگشت ایران به میز مذاکره شود. 
 
رئیس جمهور جدید و جراح قلب 69 ساله که سعی می کند با بکار بردن کلمات انگلیسی توجه این نسل را به خود جلب کند، باید بداند که حتی اگر به وعده های خود جامع عمل بپوشاند، باز هم نسل زد خشونت و وحشیگیری حکومت و چهره کشته شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را فراموش نخواهد کرد. 
 
ترجمه:  گروه خبری ایرانشهر 
منبع :  سایت خبری The New York Times
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©