آیا وزارت خزانه داری آمریکا مانع دوزدن تحریم ها از سوی خطوط هواپیمایی ماهان می شود؟
به روز شده در      چهارشنبه 27 تیر 1403     -   Wednesday July 17 2024

طی 15 سال گذشته، ایالات متحده مجوز صادرات هواپیما به جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده و هوانوردی ایران را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRCG) تحریم کرده است. در این شرایط، شرکت هواپیمایی ماهان ایر وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران با بیش از 70 فروند هواپیما، در خدمت نیروی قدس و گروه‌های نیابتی از جمله حزب‌الله است که اخیراً در پی خرید دو فروند هواپیمای آمریکایی و یا هواپیماهای مدل های اروپایی با موتورهای ساخت آمریکا می باشد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در حال حاضر، شرکت هواپیمایی ماهان ایر، بزرگترین ناقض تحریم های آمریکا در بخش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. طی چهار سال گذشته، وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا نتوانسته‌اند مانع دور زدن تحریم‌ها توسط هواپیمایی ماهان شوند. این امر باعث شده است تا شرکت ماهان ایر بتواند هواپیماهای مسافربری خود را نه تنها برای استفاده اهداف خود از کشورهای دیگر خریداری کند، بلکه آنها را در اختیار خطوط هوایی افغانستان، ونزوئلا و سوریه نیز قرار می دهد. ماهان ایر با استفاده از بودجه کلان سپاه پاسداران به یک امپراتوری هوانوردی در ایران تبدیل شده است. این شرکت در دهه گذشته از ده ها شرکت جعلی در آسیا و آفریقا نزدیک به 20 فروند هواپیمای مسافربری دوربرد ایرباس A340 خریداری کرده است.
 
این شرکت هواپیمایی اخیراً از شرکتی به نام Macka Invest در گامبیا در 29 فوریه 2024 دو فروند هواپیمای ایرباس A340 خریداری کرد و سپس از طریق پایگاه هوایی شیائولیایی در لیتوانی به ایران منتقل نمود. اندکی پس از آن، ویدمانتاس پلتا، مدیر اداره هوانوردی غیرنظامی لیتوانی، گفت که مقصد این هواپیماها، فرودگاه بین‌المللی کلارک در فیلیپین بوده است، در حالی که، یکی از این هواپیماها از طریق کابل به تهران تغییر مسیر داده‌ و در تاریخ 10 ژوئن 2024 در خدمت ماهان ایر قرار گرفت.
از سویی دیگر، با وجود اینکه بسیاری از هواپیماهای دوربرد ایرباس A340 در سال های اخیر به دلیل داشتن هزینه های بالای عملیاتی و نگهداری از رده خارج شده اند، یک شرکت اروپایی که سازنده موتور هواپیمای فرانسوی-آمریکایی است، شرکت هواپیمایی ماهان را از خسارت های مالی محافظت می کند.
 
در حال حاضر، شرکت هواپیمایی ماهان ایر، 13 فروند هواپیمای ایرباس A340 را داخل و خارج از ایران در مسیر خاورمیانه و خاور دور به پرواز در می آورد. علاوه بر این، ماهان ایر پنج فروند هواپیمای A340 دیگر را به شرکت های هواپیمایی سوریه، سوریه و ونزوئلا منتقل کرده است. سپاه پاسداران جمهوری  اسلامی بدون هیچ گونه مداخله ای از سوی دولت ایالات متحده، تلاش می کند تا برای خرید و استفاده از هواپیماهای ایرباس A340 آمریکایی به روش های مختلف تحریم های اعمال شده را دور بزند و آنها را برای اهداف خود استفاده نماید. 
 
نویسنده مقاله: بابک تقوایی، روزنامه نگار مقیم اروپا که مسائل هوانوردی و دفاعی ایران را پوشش می دهد.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©