تلاش آمریکا برای اخراج رهبران حماس از قطر
به روز شده در      جمعه 20 بهمن 1402     -   Friday February 9 2024

قطر و آمریکا با همکاری یکدیگر در نظر دارند که مقامات حماس را از دوحه اخراج کنند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، که سال ها در دوحه دارای زندگی لاکچری می باشد ، با اتخاذ این تصمیم مجبور به ترک قطر خواهد شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
شبکه العربیه در روز جمعه 9 فوریه گزارش داد که آمریکا و قطر برای اخراج رهبران حماس از دوحه با یکدیگر همکاری می کنند. بنابه این گزارش، قطر برای برقراری آتش بس در منطقه غزه و آزادی گروگان های اسرائیلی، نقش میانجی را بازی می کند. 
 
واشنگتن پست در ماه اکتبر گزارش داد که قطر و ایالات متحده به این توافق رسیدند تا پس از حل بحران منطقه، درباره حضور حماس در دوحه گفتگو کنند.
در ماه دسامبر، رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که قطر در صورت دستیابی به آتش بس، با تبعید رهبران حماس موافقت خواهد کرد، اگرچه یک مقام قطری این موضوع را رد کرده است. 
 
شبکه العربیه به نقل از منابع مصری گزارش داد که یک هیئت بلندپایه امنیتی مصر روز چهارشنبه 8 فوریه از اسرائیل بازدید کرد تا درباره دور جدید مذاکرات برای توافق آتش بس که در قاهره برگزار می شود، گفتگو کند. در این گزارش آمده است که دور اول مذاکرات در قاهره در مورد توافق برای آزادی گروگان‌های در اسارت حماس و برقراری آتش‌بس با بن بست مواجه گردید و پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر «مایه شرمساری تلاش‌های مصر با آمریکا» شد.
 
بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی و مصری در مورد طرح‌های ارتش اسرائیل برای گسترش عملیات در رفح گفتگو کردند و به این توافق رسیدند که تصمیم‌گیری در این زمینه به تعویق بیفتد تا مانع از مذاکرات قاهره نشود.
بنابه اطلاعات بدست آمده از منابع مصری، اسرائیل بر کاهش تعداد اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند و همچنین  حفظ حضور نظامی خود در نوار غزه اصرار دارد. در این مذاکرات بر عدم اجازه به ساکنین غزه برای بازگشت به شمال این منطقه تأکید شده است. 
مصر همچنین در تلاش است تا مذاکراتی بین حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور تشکیل یک دولت وحدت ملی انجام شود. 
منبع خبر: جروزالم پست
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©