زمان زمانی نقاش نامدار ایرانی در آمریکا درگذشت
به روز شده در      سه شنبه 7 دی 1395     -   Tuesday December 27 2016

زمان زمانی نقاش نامدار ایرانی و خالق آثار ماندگار آب رنگ و یکی از برترین طراحان ایرانی شامگاه دوشنبه 26 دسامبر 2016 در لس آنجلس درگذشت. آقای زمانی در هنگام مرگ 92 سال داشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

زمان زماني متولد 1303 در شهر بابل بود. پدرش دکتر حسين خان زماني و پدر بزرگش دکتر زين‏ا لعابدين زماني (فارغ‏التحصيل رشته طب از مدرسه دارالفنون تهران و اولين طبيبان بابل و استان مازندران) بودند. زمان زماني در خانواده‏اي که اکثراً به طبابت اشتغال داشتند، چشم به جهان گشود. در دوران کودکي و نوجواني، اسماعيل زماني مدير داروخانه ايران در بابل که پسرخالۀ پدرش بوده، وقتي علاقه و شيفتگي زمان را به نقاشي دريافت، بسيار تشويقش کرد.

زمان در سال 1320 براي تحصيل پزشکي به ترکيه رفت. اين سفر، درست چند سال بعد از آغاز جنگ جهاني دوم انجام گرفت. در آن زمان از تعدادي از دانشجويان براي تحصيل در ترکيه دعوت به عمل آمده بود، که زمان، هم همراه تعدادي ديگر به ترکيه رفت، و در استانبول اقامت گزيد.

شادروان زمانی، کار گرافيک را در مؤسساتي مثل «کانون آگهي زيبا» و «آگهي ماه»، که اولين مؤسسات تبليغاتي ايران بودند، شروع کرد.  طراحي در هر دو مؤسسه بر عهدة او بود.

در بخش تبليغات و موضوعات سازمان برنامه، و روزنامة اطلاعات، مسؤوليت «لي آوت» و صفحه بندي را بر عهده داشت. در مجله «کيهان بچه‌ها» هم مشغول به کار بود. او در مؤسسه انتشاراتي فرانکلين با فيروز شيروانلو، پرويز کلانتري و ديگران در تصويرسازي کتاب کودکان و کتاب‏هاي درسي همکاري مي کرد. در موسسة فرانکلين، به طراحي کتاب‌هاي درسي پرداخت. در آنجا تعدادي از کتاب‌ هاي درسي افغانستان را هم طراحي کرد.

شادروان زمان زمانی کمی بیش از یک سال پیش از وقوع انقلاب از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و برای چهار دهه از عمر خود را در این کشور سپری کرد. شادروان زمانی در همه این ایام به ایران عشق ورزید و در طول این دوره طولانی آثاری با موضوعیت فرهنگ ایران خلق کرد. ارزش برخی آثاز زمان زمانی در حراجی های هنری به هزاران دلار رسیده است.

شادروان پرويز کلانتري در مقدمه کتاب آثار زمان زمانی که پیش از این در ايران به چاپ رسيده است، نوشته بود: «زمان بي وقفه گذشت و گذشت و گذشت... تيک تاک تيک تاک تيک تاک... حالا زمان زماني، دوست چندين ساله‏ام ينگه دنياست جايي که درست شب ما روز آنهاست! گر چه در شروع کار کتاب درسي، ساعت‏هايمان با هم ميزان بود. تاريخ تيک جغرافيا تاک، فارسي تيک هندسه تاک، کتاب‏هاي جيبي و نشريات پيک و... زمان در سفرش به افغانستان گفته بود: بابا نان داد. افغان‏ها کتاب‏هاي درسي‏شان را به او سپردند و سفرنامه‏اي تصويري ره‏آورد اين سفر بود...  همکاري من با زمان، از مؤسسۀ انتشارات فرانکلين و بر سر کتاب‏هاي درسي شروع شد. حدود شش ماه در نيويورک در آتليه دان‏رو با هم چيزها آموختيم.... در نيويورک گاهي به گرينچ ويلچ سر مي‏زديم و از گالري‏هاي نقاشي ديدن مي‏کرديم... و زمان از «سرگرداني‏ها» و «غربت‏ها» طرح‏ هايي برمي‏داشت....يک روز از زمان پرسيدم: از پايان چه خبر؟ او هم از پايان خبري نداشت!»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©