اعلام همبستگی بنیاد مشارکت یادگیری زنان در آمریکا با خیزش سراسری مردم ایران
به روز شده در      پنجشنبه 7 مهر 1401     -   Thursday September 29 2022

مهناز افخمی، بنیانگذار و رئیس مشارکت یادگیری زنان در آمریکا و وزیر سابق امور زنان در ایران، با انتشار بیانیه ای با عنوان « عدالت برای مهسا امینی و آزادی برای زنان در ایران» با خیزش سراسری مردم ایران اعلام همبستگی کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
مهناز افخمی در این بیانیه اظهار می کند: 
« بار دیگر برای از دست دادن یک زن دیگر به دست رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران دل شکسته ام. مهسا امینی 22 ساله به دلیل «بی حجابی» و نپوشاندن کامل موهایش با یک تکه پارچه و به جرم «ترویج فساد در جامعه» در یکی از خیابان های تهران دستگیر و تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت و توسط پلیس اخلاق و به اصطلاح «گشت ارشاد» که از سوی دولت مأموریت دارد تا مفهوم اخلاقی خود را در ذهن زنان القا کند، کشته شد. 
مهسا امینی، نه تنها نماد میلیون ها زن ایرانی است که در 43 سال گذشته تحت حکومت جمهوری اسلامی از حقوق اولیه خود محروم، دستگیر، بازداشت و کشته شده اند، بلکه داستان او به زن ایرانی دیگری بازمی گردد بنام «قره العین»، شاعر و فعال حقوق زنان که در سال 1852  میلادی ) 1231خورشیدی) به دلیل برداشتن نقاب خود و بیان عقیده خود در مجلسی از رهبران مذهبی مرد، اعدام شد. 
قتل مهسا همچنین ما را به یاد سرنوشت « فرخ رو پارسا»، اولین وزیر زن آموزش و پرورش ایران می اندازد که در سال 1980 توسط دولت به جرم "اشاعه فحشا" اعدام شد.»
زنان و مردان شجاع ایرانی، رژیم جمهوری اسلامی تنها حکومت دینی جهان را به چالش  کشانده اند و خواهان برقراری عدالت هستند. 
داستان مهسا در آینده ایران که منشا اعتراضات خیابانی کنونی است،طنین انداز خواهد شد و برای رسیدن به آن آینده، من و تمامی اعضای بنیاد «مشارکت یادگیری زنان» در کنار همه زنان و مردان ایرانی که برای حقوقشان مبارزه می‌کنند، ایستاده‌ایم و همراه با آنها شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهیم. »
 
خبرگزاری ایرانشهر: لازم به یادآوری است که فاطمه زرین‌تاج برغانی قزوینی مشهور به طاهره و قره‌العین، شاعر و فعال حقوق زنان، سال ۱۲۳۱ خورشیدی در ایران اعدام شد. او فرزند يك روحاني شيعه، اولين زني است كه در ايران قرن نوزده كشف حجاب كرد، از خانواده اش كه همچنان به قيود كهنه و ارتجاعي پايبند بود و او را نيز به حفظ همان سنتها فرا مي خواند،  بريد و راه خويش يافت،  بر خلاف رسوم آن دوران با مردان  به گفتگو و بحث نشست، صيغه و تعدد زوجات را عملي غير انساني شمرد، در بحث و جدل ، بسياري از مخالفان را به موافقان نظرات خويش بدل ساخت، از دانشي كم نظير برخوردار بود. زني كه در دوران تسلط شديد علماي شيعه بر دستگاه حاكميت ، در خيابانها مورد آزار قرار گرفت و سنگباران شد، از شهر به شهر تبعيد شد، اما لحظه اي از مبارزه براي آزادي ، عدالت و رهايي خواهران ايراني اش دست بر نداشت. يكي از واپسين جملات او به كلانتر تهران كه در خانه اش زنداني بود، اين بود:
«می توانيد بزودی، هرگاه که اراده کردید ، مرا به قتل برسانيد. اما جلوی پيشرفت و مبارزه  زنان برای آزادی را كه روزگارش بزودی خواهد رسيد، نمي توانيد بگيريد.»
 همچنین فرخ رو پارسا، اولین زن در تاریخ ایران بود که توانست به مقام وزارت برسد. او در کابینه دوم و سوم امیرعباس هویدا، وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و نخستین زنی‌ بود که قدم به پارلمان ایران گذاشت. او اولین مدیرکل زن و نخستین وزیر زن ایران بود.
فرخ‌رو پارسا میان چوبه و چادر، چوبه دار را برگزید. پس از انقلاب ۱۳۵۷، با این‌که پست وزارت را در اول مهر 1354 ترک کرده بود، در دادگاه انقلاب اسلامی شعبه تهران به ریاست محمدی گیلانی محاکمه و به عنوان «مفسد فی الارض» اعدام شد.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©