تینا ترکمان دومین زن ایرانی که موفق به کسب دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شد
به روز شده در      جمعه 15 اردیبهشت 1402     -   Friday May 5 2023

تا به امروز 4 ایرانی موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شده‌اند و حال شاهد افتخار آفرینی «پنجمین ایرانی» در دنیای علم ریاضیات بنام «تینا ترکمان» هستیم. تینا ترکمان پس از مریم میرزا خانی نابغه دنیای ریاضیات، «دومین زن ایرانی» می باشد که موفق به دریافت این مدرک شده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
تینا ترکمان، ریاضی‌دان جوانی است که توانسته به‌تازگی با دفاع از تز خود، از دانشگاه هاروارد آمریکا دکترای ریاضی بگیرد، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف می باشد که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد پشت سر گذاشته است.
 
تینا ترکمان که در سال 1392 در 54امین المپیاد جهانی ریاضی، «دومین دختر برتر جهان» شد، با راهنمایی «کورتیس مک‌مالن»، یکی از برندگان مدال فیدلز، از تز دکترای خود در دانشگاه هاروارد دفاع کرد تا تبدیل به دومین زن ایرانی شود که از این دانشگاه مدرک دکترای ریاضی می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که مریم میرزاخانی هم زیر نظر مک‌مالن موفق به دریافت مدرک دکترای ریاضی خود شد.
 
شایان ذکر است، «فرشید جمشیدیان» در سال 1980 موفق به کسب مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد شد. «پیروز وکیلی» که در آمریکا سکونت دارد، دیگر فرد ایرانی است که در سال 1988 توانست از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای ریاضی بگیرد. در سال 2014 هم «علی‌اکبر دائمی» موفق به کسب این مدرک شد. حال با اضافه‌شدن تینا ترکمان به این جمع، 5 ایرانی توانسته‌اند مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد بگیرند.
 
یادآوری می گردد که  «مریم میرزاخانی»، نابغه ریاضی بود که در سال 2004 مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد گرفت و در 2014 موفق به دریافت مدال معتبر فیدلز شد. متأسفانه مریم میرزاخانی در سال 1396 در اثر ابتلا به سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©