ناکتا و چمدان های نمایشنامه تهرانجلس
به روز شده در      جمعه 1 تیر 1403     -   Friday June 21 2024

ناکتا پهلوان را اینجا و آنجا با عباس پهلوان و عسل پهلوان می دیدم. دختری خونگرم و عاشق میهن و فرهنگش ولی از سوپر قابلیت های او در زمینه های هنری ناآگاه بودم. کتابخانه مرکزی به همّت رامین نادری و توکتم غلامی زوج فرهنگی کتابخانه های عمومی لس آنجلس، ویژه برنامه ای به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ در ۲۴ مارچ ۲۰۲۴ برگزار کرد که با استقبال گرم ایرانیان لس آنجلس مواجه شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در این روز ناکتا پهلوان نمایشنامه «تهرانجلس» را به روی صحنه آورد و کار تکمیل شده آن را از ۹ جون به روی صحنه برد که من نیز یکی از تماشاچیان مشتاق آن بودم. خواستم برای این شماره ایرانشهر مطلبی بنویسم که خوشبختانه نشریه هالیوود کار مرا ساده کرد و خانم هیک این کار را به بهترین وجه البته به زبان انگلیسی انجام داده بود که دریغم آمد فارسی آن را با شما در میان نگذارم و از ناکتا خواهش کردم ترجمه آن را برای من بفرستد که در این شماره ایرانشهر آن را می خوانید. 
 
در این میان خانم هیک، متوجه مفهوم  حضور چمدانهای  بسته در استیج و آوردن و بردن و مآلا باز کردن آن توسط دخترنمایشنامه(ناکتا) نشده است که لازم می دانم در این جا توضیح کوتاهی بدهم. اکثریت ایرانیان مهاجر و خود تبعیدی در سال‌های نخست پس از انقلاب شوم اسلامی به دو دلیل معتقد بودند که بزودی به میهن مألوف باز خواهند گشت و به همین دلیل به صورت نمادین چمدانهای خود را باز نمی کردند و بارها و بارها در مورد آن در رادیو و تلویزیون صحبت می کردند ، دلیل اول این بود که آنها بر این باور بودند که این آخوندهای شپشو که قدرت را به دست گرفته اند، نمی توانند  کشور را اداره کنند و دوم این که جهان نمی تواند این چنین سیستم غیر انسانی و ضدعلمی آن هم در قرن بیستم را بپذیرد، بنابراین بزودی سرنگون خواهند شد. ناکتا با باز کردن چمدانش این توهم مادرش را می خواهد در هم بشکند که لس آنجلس دیگر خانه آنان است و باید به این زندگی در این سرزمین جدید خو گرفت  و  گذشته را با همه خوبی ها و بدی‌هایش پشت سر گذاشت.  من به خوبی بیاد دارم که شادروان داوود رمزی این ترم را در برنامه تلویزیونی جام جم، که توسط شادروان منوچهر بی بیان پایه گذاری شد، به کار برد و برای این که اطمینان پیدا کنم که دقیقاً چه زمانی در آن برنامه سخن گفت،  به کوروش "بیبیان" کارگردان جام جم متوسل شدم که این روزها سرگرم دیجیتالی کردن آرشیو پربار جام جم است. کوروش گفت«هنوز به این بخش نرسیده ام » ولی او نیز تأیید کرد که داوود رمزی این ترم را در جام جم به کار برده است.  برای اطمینان خاطر به خانم "هما سرشار"  نیز مراجعه کردم و ایشان نیز این موضوع را به صورت کاملتر و به شرح زیر تکمیل کردند.
1- داوود رمزی می گفت: " چمدانها را باز نکنید، چون بزودی برمی گردیم" 
2- در جلد اول کتاب "روایت ماندگاری" در مقاله 27 ژانویه به دستورهای باز و بستن چمدان سیاست بازان اشاره شده است. 
3- در مستند "وقایع نگار" به کارگردانی جهانشاه اردلان که در سپتامبر 2021 از تلویزیون " من و تو" پخش شده عینا" به داوود رمزی و به این موضوع اشاره شده است.
 با درود دوباره به ناکتا پهلوان و همه دست اندرکاران نمایش " تهرانجلس"  لازم می دانم یادآوری کنم که خانم ناکتا پهلوان در آفیش تبلیغاتی خود تابلوی شرکت کتاب را به عنوان یکی از مظاهر حضور ایرانیان در لس آنجلس گنجانده اند که مایه بسی خوشوقتی و سپاس من شده است. 
 
نویسنده: بیژن خلیلی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©