آرژانتین گزارش محرمانه حمله آمیا را از حالت طبقه بندی خارج کرد
به روز شده در      جمعه 1 تیر 1403     -   Friday June 21 2024

دادگستری آرژانتین در روز چهارشنبه 19 ژوئن، گزارش محرمانه ای را از طبقه بندی خارج کرد که به نقش جمهوری اسلامی ایران در بمب گذاری ساختمان آمیا (AMIA)، مرکز همیاری یهودیان آرژانتین، تأکید کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
این گزارش محرمانه که توسط دبیرخانه اطلاعات آرژانتین با همکاری سازمان سیا و موساد اسرائیل و اف بی آی تهیه شده است، حاکی از دخالت محسن ربانی وابسته فرهنگی وقت ایران در بمب گذاری ساختمان آمیا در سال 1994 می باشد که منجر به کشته شدن 85 نفر شد. 
 
براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران از گروه تروریستی حزب الله خواسته بود تا این کار را انجام دهدو انگیزه و علت انجام این  حمله تروریستی را، تصمیم کارلوس منم، رئیس‌جمهور سابق این کشور برای تعلیق ارسال یک کارخانه آزمایشی تصفیه اورانیوم به ایران توصیف کرده است که توسط شرکت INVAP ساخته شده بود.
این گزارش حاوی اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد سیستم جاسوسی ایران و شرکت‌هایی است که این کار را پوشش داده اند، از جمله مواردی مانند نقش ربانی که در دهه 80 برای انجام تجارت گوشت به آرژانتین آمد و در واقع هدف وی، یافتن فرصت هایی علیه اهداف بالقوه اسرائیلی و آمریکایی بوده است. 
محسن ربانی رئیس  سازمان تبلیغات اسلامی در آمریکای لاتین بود که روابط نزدیکی با حزب‌الله داشت.
 
همچنین در این گزارش هادی سلیمانپور، سفیر سابق ایران که دارای سه هویت مختلف و دو پاسپورت دیپلماتیک با شماره های مختلف بوده است، را به عنوان فردی معرفی می کند که رهبری  ساموئل ال ردا، حمله کننده به مقر آمیا را به عهده داشته است. ساموئل با یک زن آرژانتینی با نام سایین ازدواج کرده و یک شرکت فروش محصولات الکترونیکی در پاراگوئه به نام "کاستلو برانکو" راه اندازی کرده بود. پس از مدتی، یکی از برادران ساموئل با یکی دیگر از خواهران سایین ازدواج کرده و با شرکت های وابسته به حزب الله در برزیل ارتباط برقرار می کند که یکی از آنها به مشارکت در تجارت اسلحه متهم شده است.
 
در این گزارش همچنین آمده است که یک گروه حزب الله مسئول آوردن مواد منفجره بوده است، در حالی که گروه دیگر خودروی بمب گذاری شده در جایی که «خانه امن» خوانده می شود، را جای سازی کرده و پس از آماده شدن، مواد به راننده انتحاری با نام ابراهیم حسین برو تحویل داده می شود، در حالی که گروه سوم مسئول پاکسازی پس از عملیات بوده است.
 
این گزارش محرمانه که از طبقه بندی خارج شده است، عمق فعالیت‌های تروریستی بنیادگرایانه و دخالت جنایتکارانه را به نمایش می گذارد که هسته اصلی آنها رژیم جمهوری اسلامی ایران است، در حالیکه حزب الله شاخه مسلح آنان به شمار می آید. 
 
ترجمه گروه خبری ایرانشهر 
منبع : Merco Press
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©