معرفی و نقد کتاب «نازی‌ها، یهودستیزی اسلامی و خاورمیانه» توسط مایکل مبشری
به روز شده در      سه شنبه 13 شهریور 1403     -   Tuesday September 3 2024

کتاب «نازی‌ها، یهودستیزی اسلامی و خاورمیانه :جنگ اعراب بر علیه اسراییل در سال 1948 و پس لرزه‌های جنگ جهانی دوم» به قلم دکتر ماتیاس کونتزل، در اکتبر 2019 توسط انتشارات هنتریش و هنتریش(Hentrich & Hentrich Verlag) در برلین به زبان اصلی(آلمانی) منتشر شد. ترجمۀ انگلیسی این کتاب در آگوست 2023 در انتشارات روتلِدج بریتانیا منتشر شد که از سوی «مرکز مطالعات و پژوهشهای یهودستیزی معاصر- لندن (London Center for the Study of Contemporary Antisemitism)» به عنوان برندۀ جایزۀ بهترین کتاب سال معرفی گردید.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
دکتر ماتیاس کونتزل، متخصص و کارشناس ارشد علوم سیاسی و خاورمیانه، یک شخصیت معتبر و پژوهشگری برجسته و نامدار در عرصۀ بین‌المللی است و 1998- 1994  مشاور ارشد فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان در امور سیاست‌های اتمی و امور خاورمیانه بود. کتاب‌های دیگر او در زمینۀ تاریخ سیاسی یهودستیزی با عنوان «جهاد و تنفر از یهودیان-Jihad and Jew-Hatred (2013) » و  کتاب «آلمانی ها و ایران – تاریخ گذشته و معاصر یک دوستی بدفرجام – ترجمه مایکل مبشری(2012)» می باشد.
***
کتاب «نازی‌ها و خاورمیانه - جنگ اعراب بر علیه اسراییل در سال 1948 و پس لرزه‌های جنگ جهانی دوم»  بر پایۀ مدارک و اسناد جدید از آرشیوهای اسناد تاریخی دولتی در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، بخش هایی ناشناخته از تاریخ چرکین آلمان و نقش این کشور در انتشار و مشتعل کردن آتش یهودستیزی اسلامی در خاورمیانه را معرفی می‌کند. تبلیغات ایدئولوژیک و سیاست‌های آلمان نازی در خاورمیانه نقش موثری در زایش ایدئولوژی جهاد و جهادگرایی اسلامی و همچنین اسراییل‌ستیزی و یهودستیزی معاصر داشته است؛ او در این کتاب اثبات می‌کند حملۀ 7 اکتبر به اسراییل و قتل‌عام وحشیانۀ شهروندان اسراییل توسط سازمان تروریستی حماس ریشه در یهودستیزی آلمانِ نازی و جنایت هولوکاست در دورۀ جنگ جهانی دوم دارد و امتداد همان جهان‌بینی مسموم و جنون‌بار است. 
ماتیاس کونتزل در این کتاب اظهار می دارد:" پذیرش این امر که یهودستیزی و نفرت از اسراییل بخشی از فرهنگ روزمرۀ خیلی از مسلمانان است و بنابراین باید آنرا به چشم یک پدیدۀ فرهنگی طبیعی نگریست و به عنوان امری نرمال پذیرفت منطق و گزینۀ قابل قبولی نیست."
این کتاب با دقت و ظرافت موشکافانه نمایان می‌دارد که ایدئولوژی نازی چقدر در تحکیم و تقویت ریشه‌های یهودستیزی اسلامی در جهان عرب و خاورمیانه موفق بوده و چگونه نفرت کور و متعصبانۀ مسلمانان از یهودیان و اسراییل با حمایت مستقیم و تبلیغات سیستماتیک مسموم کنندۀ نازی‌ها که بین سالهای 1937 تا 1948 به زبان عربی و سایر زبانهای خاورمیانه ترجمه و از «رادیو برلین» به سوی جوامع مسلمان فرستاده می‌‌شد، شدت گرفت و تا عصر حاضر ادامۀ حیات داده است؛ فرایندی که تأثیرات آن هنوز هم جریان دارد. این تبلیغات ایدئولوژیک که سبب تقویت و شیوع ویروسِ فرهنگی و اجتماعی «یهودستیزی اسلامی» در این جوامع شده، شمار زیادی از مسلمانان را بی ‌تردید تاکنون به این عفونت مبتلا کرده است! فاجعه‌بارتر اینکه این جهان‌بینی جنون‌آمیز و «فرهنگ یهودستیزی اسلامی» همانطور که در این کتاب شرح داده می‌شود، امروزه از راه رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعیِ اینترنت و البته بخش قابل توجهی از مهاجران مسلمان و بیشتر عرب‌تبار از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا و آمریکای شمالی بازمی‌گردد و پایه‌های امنیت، دموکراسی و سکولاریسم را در این کشورها با چالش و مخاطرات جدی مواجه می‌کند. نویسنده با ارایۀ مدارک تاکید می ورزد مماشات دولتهای غربی با اسلامگرایان تنها دامنۀ نژادپرستی و یهودستیزی اسلامی را گسترش می‌دهد و چرخۀ توحش و ایدئولوژی جهاد و فرهنگ قهقرایی شهادت‌پروری اسلامی را تقویت و توجیه می‌کند.
 
 در حالیکه بسیاری از سیاستمداران و شخصیت‌های علمی و آکادمیک در حال حاضر در پی روسفید کردن چهرۀ اسلام در اروپا و آمریکا هستند و ریشۀ خشونت و تنفر مسلمانان از اسراییل را به وجود کشور اسراییل و یهودیان منتصب می‌کنند، نقش تبلیغات آلمانی‌ها و صادرات ایدئولوژی نازی و نیز تاثیرات پایدار آن بر فرهنگ‌های جوامع خاورمیانه و مسلمان هیچگاه مطرح نمی‌شود و در مورد آن سکوتی بسیار مشکوک اختیار می‌شود تا حدی که عوض کردن جای متهم و قربانی به یک الگوی فکری و سیاسی پذیرفته شده و عادی در عصر کنونی تبدیل شده است. اسراییل و یهودیان در حالی مقصرین و عامل اصلی توحش تروریستهای اسلامی معرفی می‌شوند و آماج انتقادهای سخت و غیرمنطقی قرار می‌گیرند که قربانیان حملات تروریستی و تنفر اسلامگرایان افراطی هستند. کتاب ماتیاس کونتزل این وضعیت شرم‌آور را زیر ذره بین بررسی برده و ریشه های این تنفر بیمارگونه را بر پایۀ اسناد و مدارک تاریخی و علمی توضیح می دهد. 
 
***
این کتاب نگاهی متفاوت و ژرف از «یهودستیزی اسلامی در دورۀ معاصر» ارایه می کند و اشکال بروز یهودستیزی اسلامی در جهان را نمایان می‌دارد. درک درست و شناخت کامل از پدیدۀ «یهودستیزی اسلامی» که امروز در اروپا و آمریکا از سوی طیف چپ و چپ افراطی روشنفکرنما حمایت می‌شود، تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تاریخچۀ نفوذ تبلیغاتی و ایدئولوژیک نازی در خاورمیانه و آمیزش آن با «یهودستیزی سنتی دوران صدر اسلام» مورد بررسی دقیق و علمی قرار گیرد؛ آنگاه می‌توان یهودستیزی مزمن و تنفر فرومایه و بیمارگونه‌ای که بر علیه اسراییل و یهودیان وجود دارد و نیز دلایل پژواک و پذیرش یهودستیزی میان بسیاری از مسلمان و بویژه مهاجران مسلمان در زمان معاصر را بهتر درک کرد و مورد تجزیه و تحلیل حرفه‌ای قرار داد و راه ‌حل‌های شایسته، واقع ‌گرایانه و خردمندانه ارایه کرد.
ماتیاس کونتزل  در این کتاب با بهره‌گیری از منابع آرشیوهای دولتی و آرشیوهای اسناد نظامی و امنیتی ریشه‌های عمیق یهودستیزی اسلامی را در جهان عرب و اروپا بازنگری کرده و به درستی حملات هفتم اکتبر را ادامۀ هولوکاست بر علیه اسراییل و یهودیان معرفی می‌کند. با توجه به واقعیات ذکر شده در این کتاب لزوم واکنش‌ها و رویکرد اسراییل برای دفاع از حق موجودیت کشور اسراییل و تامین امنیت و جان شهروندانش در نوری واقعگرایانه قرار گرفته و قابل درک می‌باشد.
مطالعۀ این کتاب بر دامنۀ دانش خواننده از واقعیات تاریخی می‌افزاید و یک بینش نو و حقیقت‌محور را برای تجزیه و تحلیل و درک حقایق میدانی ممکن می‌کند.
مطالعۀ این کتاب آکادمیک برای هم‌میهنانی که به زبان آلمانی و یا  انگلیسی تسلط دارند، یک ضرورت است.
 
نویسنده مقاله : مایکل مبشری 
 
مشخصات کامل کتاب:
Bibliography:Matthias Kuentzel. “Nazis, Islamic Antisemitism and the Middle East: The 1948 Arab War against Israel and the Aftershocks of World War II” 1st Edition, ISBN: 9781032437767,164 Pages, August 1, 2023, Routledge Taylor & Francis Group
 
شما می توانید برای خرید این کتاب به سایت زیر مراجعه کنید:
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©