حسن روحانی، رییس جمهور بی اختیار حکومت جمهوری اسلامی در تقلید از صدام حسین
به روز شده در      چهارشنبه 16 مرداد 1398     -   Wednesday August 7 2019

بیژن خلیلی
حسن روحانی در تقلیدی از صدام حسین رهبر سابق عراق اعلام کرد، جنگ با ایران مادر جنگ ها خواهد بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

 

سابقه: این وجه تسمیه برای جنگ را در دوران‌ معاصر نخستین بار توسط صدام حسین در جنگی که نام « جنگ خلیج» از آن یاد می شود، به کار برد. چند صباحی پس از خاتمه جنگ ایران و عراق ، صدام حسین با آن که کویت یاری های بسیاری به او در جنگ ایران و عراق نموده بود، به این کشور حمله کرد و آن را اشغال  و آن را ضمیمه عراق نمود. بلافاصله پس از این تجاوز، ایالات متحده آمریکا، در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر ، ائتلافی از کشورهای دوست و هم‌پیمان خود را تشکیل داد و به صدام حسین اخطار کرد که یا به اشغال کویت بی قید و شرط پایان دهد و یا منتظر حمله کشورهای ائتلاف برای آزادی کویت باشد. صدام حسین به جای تمکین اعلام‌کرد، اگر جنگی صورت بگیرد این جنگ ‌مادر جنگ ها خواهد بود و عراق گروه ائتلاف را شکست خواهد داد. 

عمر این جنگ که صدام حسین آن را مادر جنگ‌ها خوانده بود، فقط ۴۰ روز بود و عراق از گروه ائتلاف  شکست بسیار سختی را متحمل شد. در این جنگ عراقی ها ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر کشته دادند، ۳۳۰۰ تانک و ۱۱۰ هواپیمایشان منهدم شد ( ۱۳۰ هواپیمای عراقی نیز به ایران فرار کردند که جمهوری اسلامی ایران این هواپیماها را توقیف و به عنوان غرامت جنگ ایران و عراق مصادره کردند). 

اکنون همین ترم توسط حسن روحانی به کار برده می شود. باید در نظر داشت، عراق که در ظرف مدت ۴۰ روز این جنگ را واگذار کرد، توانست با ایران به مدت ۸ سال بجنگد و در ماههای آخر جنگ به پیروزی های بزرگی دست یابد که خمینی را مجبور کرد قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را بپذیرد و جام زهر را بنوشد.

جمهوری اسلامی به اخطارهای پی در پی پرزیدنت ترامپ برای دوباره خوانی قرارداد برجام و تغییر در آن و بویژه عدم ساخت و آزمایش موشکهای دوربرد و بالیستیک توجه نکرد و حاضر به مذاکره نشد.

اکنون پس از خروج آمریکا از این پیمان‌ و برقراری تحریم های بسیار سخت علیه جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی پذیرفت که اگر آمریکا تحریم ها را بردارد، آن گاه جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره خواهد شد. 

ایرانیان باید بدانند که با حکومت ملایان فقط با توسل به زور می توان سخن گفت، تا به رعایت حقوق بشر ملزم شوند و تعهدات بین المللی خود را محترم شمارند.   

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©